Monday, June 2, 2014

Konflik Politik India : Masa Depan Mereka

Awal bulan ini, akan diadakan pilihan raya demokratik yang terbesar di dunia, lebih daripada 170 juta pengundi India memilih Narendra Modi sebagai Perdana Menteri ke-15 di negara ini .



Berikutan perasmian beliau pada 26 Mei yang lalu, Perikatan Demokratik Kebangsaan Modi  (NDA ) akan membentuk kerajaan baru dengan kuasa majoriti yang jelas dalam Dewan Perundangan . Beliau mempunyai kejayaan dari sudut ekonomi serta dengan harapan mampu  membawa ke peringkat kebangsaan.

Di India, kira-kira 269 juta orang rakyat hidup dalam kemiskinan , hanya 10 juta orang menceburi bidang tenaga kerja setiap tahun , dan kos tahunan sebanyak $ 6 bilion kepada ekonomi disebabkan oleh rasuah.

Pertumbuhan yang ketara di bawah 5 peratus , kadar inflasi purata hampir 10 peratus, dan defisit bajet sehingga 4.6 peratus. Selain itu juga, negara ini mempunyai masalah untuk mendapatkan wang kerana hanya tiga peratus daripada penduduk membayar cukai pendapatan.

"Salah satu masalah yang melanda India adalah inflasi yang tinggi, terutamanya dalam buah-buahan, sayur-sayuran, dan barangan runcit."

Reputasi Modi harus menggalakkan pelaburan domestik dan asing untuk menyambung serta menjana semula ekonomi ke dalam negara. Namun , India juga menghadapi cabaran sebenar, termasuk konflik negara jiran melalui geopolitik yang tidak menentu. Keadan seperti ini juga menyebabkan ekonomi negara tidak dapat digerakkan dengan sebaiknya.

Jadi apakah kejayaan Narendra Modi ini pada pemilihan bermakna bagi negara demokrasi terbesar di dunia dan rantau ini? Bolehkah Modi pulih ekonomi selepas ditabalkan sebagai pemerintah negara ? , Dan akan India akan berubah di bawah pentadbiran beliau ?

Sumber : Al-Jazeera

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook