Friday, January 24, 2014

Selatan Sudan Menandatangani Perjanjian Gencatan Senjata

Kerajaan dan pihak pembangkang negara Selatan Sudan bersetuju untuk menandatangani perjanjian gencatan senjata sebagai langkah  bagi menghentikan pertempuran yang telah berlangsung hampir lima minggu. Sehingga kini, ribuan askar dan orang awam terbunuh dalam keganasan yang berlaku.

Perjanjian damai yang ditandatangani di ibu Ethiopia Addis Ababa pada hari Khamis semalam dihadiri oleh beberapa wakil-wakil Presiden Salva Kiir dan Riek Machar, ketua pembangkang dan bekas naib presiden Selatan Sudan. Langkah pertama ini diambil sejak perubahan politik yang menyebabkan berlakunya keganasan pada 15 Disember.

Mediator dari Timur Afrika blok serantau IGAD, yang bertindak sebagai orang tengah rundingan damai menyatakan bahawa perjanjian itu dilaksanakan sebagai proses pengesahan dan pemantau bagi  gencatan yang bertindak menyalurkan maklumat kepada pekerja-pekerja bantuan.

Menurut laporan, kerajaan Kiir juga bersetuju untuk membebaskan 11 pegawai yang dikatakan bekerjasama dengan Machar yang ditahan kerana terlibat dalam pergolakan yang berlaku. Walaubagaimanapun, tempoh untuk pembebasan masih tidak diberikan buat semua tahanan.  Oleh itu, para tahanan telah menjadi antara faktor utama kedua-dua pihak melaksanakan rundingan damai tersebut.

"Kedua-dua perjanjian tersebut merupakan salah satu jalan yang terbaik bagi mengembalikan keamanan di negara ini," ujar  Tabari Deng Gai, ketua delegasi Machar ini. Perbincangan Peringkat Antarabangsa Deng Gai, merupakan salah seorang jeneral dalam tentera Selatan Sudan yang berpihak kepada pembangkang mengatakan bahawa beliau berharap perjanjian itu akan membuka jalan bagi perbincangan politik negara yang lebih serius bagi mencapai keamanan yang berterusan di Selatan Sudan. Dianggarkan hampir setengah juta penduduk telah melarikan diri daripada rumah mereka kerana pertempuran yang berlaku.

PBB Memberi Amaran Kepada Kedua-dua Pihak

Pergolakan yang berlaku telah mengancam industri minyak di Selatan Sudan, dimana para pekerja teknikal melarikan diri setelah para pemberontak menyerang dan mengawal buat beberapa ketika.

Gencatan senjata yang diumumkan oleh pesaing Selatan Sudan Nhial Deng Nhial, perunding bagi kerajaan Kiir, berkata rundingan Addis Ababa , yang telah mengheret selama tiga minggu, "tidak mudah" .

"Kami berharap agar dapat segera melaksanakan satu perjanjian yang dapat menamatkan pertumpahan darah," katanya. Akan tetapi beliau turut menyuarakan keraguan terhadap strategi  pihak pembangkang yang mana terdiri daripada para tentera yang berpaling tadah daripada kerajaan dan golongan etnik serta orang awam, kemungkinan besar mampu bagi menghentikan operasi perdamaian mereka.

"Apa yang membimbangkan kita adalah sama ada perjanjian tersebut akan berjalan lancar atau sebaliknya. Kami juga menyeru agar kumpulan yang menentang kerajaan menghentikan usaha mereka dan menolak politik yang menggunakan keganasan." Pada masa yang sama, Kolonel Philip Aguer iaitu jurucakap tentera telah memberi amaran bahawa kumpulan etnik Nuer Machar yang dikenali sebagai Tentera Putih sebenarnya tidak mahukan kedamaian.

"Riek Machar telah menggunakan kuasa untuk menentang SPLA (Tentera Selatan Sudan), jadi buat masa sekarang kita hanya perlu lihat apa yang akan berlaku," kata Aguer.

"Perang sebenarnya tidak membawa perkara kebaikan kepada negara, terutamanya perang yang tercetus bagi mendapatkan untuk kuasa dan kedudukan politik.

Laporan Pergolakan

PBB melaporkan kepada pihak media semalam, bahawa lebih kurang 76,000 orang awam dapat diselamatkan dan berada di kawasan perlindungan di 8 pangkalan di Selatan Sudan. PBB telah menerima laporan pertempuran berterusan di pelbagai lokasi di negara ini.

Sumber : Al-Jazeera

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook