Friday, January 24, 2014

Lelaki Yang Mengaku Nabi dijatuhkan Hukuman Mati



PAKISTAN - Sebuah mahkamah di bandar Rawalpindi, Pakistan , telah menjatuhkan hukuman mati terhadap seorang lelaki setelah didapati bersalah kerana menyebarkan kesesatan. Mohamamd Asghar ( 65 ), seorang warganegara Inggeris yang berasal dari Pakistan, telah ditangkap pihak polis ketika berada di Sadiqabad kerana menulis surat yang mendakwa bahawa dirinya adalah seorang nabi, demikian dilapor oleh Khaama Press.

Asghar menerima hukumannya pada Jumaat hari ini, akan tetapi peguamnya telah memohon kepada pihak mahkamah agar diringankan hukuman ke atasnya kerana dikatakan mempunyai sejarah sakit jiwa, namun hal tersebut dibantah oleh pihak perubatan.

Mahkamah Rawalpindi juga menolak tuntutan bahawa Asghar mempunyai masalah psikologi, dan dia masih bertegas mengaku sebagai nabi semasa dalam perbicaraan di mahkamah.

"Bakhan Asghar mendakwa bahawa dirinya merupakan seorang nabi di dalam mahkamah. Dia turut mengaku di hadapan hakim," Ujar Javed Gul, seorang pendakwa kerajaan, kepada AFP.

"Bahkan Asghar juga turut mengaku pada kad namanya," tambah Gul.

Di Pakistan, termaktub didalam undang-undang agama bahawa sesiapa sahaja yang atau menghina Islam akan dijatuhkan hukuman mati.

Sumber : Arrahmah.Com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook