Friday, July 26, 2013

Kemalangan Kereta Api Di Sepanyol, Hampir 80 Orang Maut

Sepanyol -Kemalangan ini direkodkan sebagai kemalangan paling teruk di negara ini sejak beberapa dekad, dan pihak berkuasa masih menyiasat punca sebenar kemalangan. Kereta api yang membawa 218 penumpang dan empat krew keretapi ini telah melebihi dua kali ganda kelajuan yang asal yang mana lokasi bermula Madrid menuju ke arah bandar pelabuhan Ferrol.

Salah seorang daripada penumpang yang terperangkap di dalam teksi berkata, pemandu kereta api tersebut telah mengambil selekoh dengan kelajuan 190 kilometer sejam. Perkara ini juga diberitahu oleh salah seorang penyiasat peristiwa kejadian kepada akhbar El-Pais. Had laju biasa trek kereta api adalah 80 kilometer sejam. Renfe turut berkata,"Kereta api itu tidak mempunyai masalah teknikal dan baru sahaja lulus pemeriksaan pada pagi kemalangan."

Sementara itu, Jurucakap Mahkamah Tinggi di Galicia berkata kepada agensi berita AFP bahawa mereka akan mendakwa pemandu terbabit.

Agensi Hospital Melaporkan :

Menteri Kesihatan, Rocio Mosquera  berkata "Kira-kira 95 penumpang cedera berada di hospital dan angka kematian akan meningkat dari angka yang dilaporkan."

Sebuah video yang sempat merakam kemalangan tersebut yang berlaku di Santiago de Compostela, menunjukkan kereta api pada keluk sebagai gerabak di tengah telah bertembung dengan kereta api daripada landasan yang berlawanan menyebabkan berlakunya insiden yang dahsyat.

Beberapa saksi lain menyebut bahawa kemalangan ini menghasilkan satu letupan kuat, manakala pegawai penyiasat menolak keganasan sebagai punca kejadian ini.

"Saya mendengar satu letupan yang kuat sewaktu berada di rumah. Tiba-tiba satu kepulan asap yang tebal muncul dari tempat kejadian," kata Maria Teresa Ramos, 62 tahun yang tinggal berhampiran tempat kejadian.
 
Perdana Menteri Melawat Tempat Kejadian:

Mariano Rajoy, Perdana Menteri Sepanyol yang berasal dari Santiago de Compostela telah melawat tempat kejadian dan mengisytiharkan tiga hari berkabung manakala King Juan Carlos dan Putera Mahkota Felipe membatalkan lawatan mereka ke tempat kejadian.

"Saya mengucapkan takziah kepada semua keluarga mangsa yang telah meninggal dunia, yang mana kejadian ini mengorbankan ramai nyawa." kata Rajoy.

Kemalangan kereta api merupakan bencana terburuk di negara ini yang berlaku sejak 1944, apabila beratus-ratus nyawa terkorban dalam perjalanan keretapi yang membawa penumpang dari Madrid dan Galicia.

Sumber : Al-Jazeera.net

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook