Sunday, December 2, 2012

Wanita Kuwait harap untuk memenangi kerusi di parlimen



Calon wanita mengadakan mesyuarat untuk membentangkan platform pilihan raya mereka dan menjelaskan pandangan mereka mengenai isu-isu politik semasa.

Wanita Kuwait yang mengambil bahagian dalam pilihan raya parlimen sebagai calon dan pengundi buat kali kelima sejak mereka memenangi hak-hak politik mereka.

Selepas gagal untuk memenangi kerusi di parlimen 2012, yang kini dibubarkan, ahli-ahli politik wanita Kuwait berharap untuk menjaringkan kemenangan politik yang serupa seperti tahun 2009 apabila empat wanita menjadi MPS untuk kali pertama.

Calon wanita dalam pilihan raya akan datang termasuk bekas Ahli Parlimen dan aktivis politik yang memenangi sebilangan besar undi dalam pilihan raya sebelumnya.

"Saya menjangkakan tiga atau empat wanita untuk membuat ia ke Parlimen kali ini," kata Maasouma Mubarak, bekas MP.

Calon Zekra al-Rashidi,menjad i calon bagi Daerah Keempat, juga optimis.

"Saya amat mempercayai pengundi wanita Kuwait kerana undi wanita adalah undi percuma," katanya.

Rashidi berkata beliau kagum dengan sokongan yang dia diterima.

Calon wanita mengadakan mesyuarat untuk membentangkan platform pilihan raya mereka dan menjelaskan pandangan mereka mengenai isu-isu politik semasa. Mesyuarat itu dihadiri oleh sebilangan besar wanita, termasuk orang-orang yang membuat keputusan untuk memboikot pilihanraya.

"Benar saya memulaukan," kata Rana Abdul RAZZAK, salah hadirin memboikot. "Tetapi pemulauan saya adalah satu yang positif. Saya datang ke sini kerana saya perlu dikemaskinikan mengenai apa yang berlaku dalam senario politik. "

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook