Saturday, December 1, 2012

Turki Menarik Kembali Undang-Undang pengharaman tudung di sekolah-sekolah agama


Pengharaman tudung berlaku pada masyarakat polarisasi di Turki, dengan melihat pakaian sebagai simbol iman mereka yang beragama Islam dan lain-lain melihat ia sebagai satu cabaran kepada perlembagaan sekular negara

Turki telah menarik balik pengharaman bertudung ke atas  pelajar perempuan di sekolah-sekolah yang menyediakan pendidikan agama, dalam kritikan lukisan bergerak dari golongan sekular yang melihat ia sebagai bukti segar kerajaan menolak agenda Islam.

Pendidikan telah menjadi salah satu usul perlawanan utama antara golongan konservatif agama, yang membentuk batu hampar sokongan untuk Parti AK Perdana Menteri Tayyip Erdogan, dan lawan sekular yang menuduhnya mengenakan nilai-nilai Islam.

Golongan sekularism ketakutan apabila Erdogan berkata matlamat beliau adalah untuk meningkatkan "belia agama" dan Parti AK, kuasa untuk dekad yang lalu, menolak melalui reformasi sistem pendidikan yang meningkatkan peranan sekolah agama.

Di bawah peraturan terbaru, yang diumumkan pada hari Selasa dan akan berkuat kuasa dari tahun akademik 2013-2014, murid-murid di sekolah-sekolah biasa juga akan dapat memakai tudung dalam pelajaran Quran.

Erdogan berkata reformasi, yang juga berakhir keperluan murid untuk memakai pakaian seragam, diambil sebagai tindak balas kepada permintaan orang awam.

"Mari kita membenarkan semua orang mengenakan anak-anak mereka pakaian yang mereka mahu dan mengikut kemampuan mereka," katanya pada sidang akhbar di Madrid pada Selasa.

"Ini semua adalah langkah-langkah yang diambil sebagai daripada permintaan."

Persaingan antara golongan elit agama dan sekular adalah salah satu garis kesalahan utama dalam kehidupan awam Turki.

Parti Islam gemilang Erdogan AK telah dijinakkan pengaruh tentera - penjaga sendiri dilantik sekularisme sejak republik moden diasaskan pada tahun 1923 - sepanjang dekad yang lalu, tetapi dia menafikan agenda Islamis.

Bulan lepas lembaga tertinggi tentera menghadiri resepsi di istana presiden bersama isteri headscarved presiden dan perdana menteri, sesuatu yang sehingga baru-baru ini telah difikirkan.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook