Saturday, December 1, 2012

Rejim Assad Membunuh 21 Orang Muslim Sunni di Sempadan Lubnan


22  pemuda  termasuk warga Lubnan dan Palestin dibunuh pada hari Jumaat di bandar sempadan Syria Tal Kalakh.

Menurut sumber keselamatan yang juga seorang pemimpin Islam tempatan, 21 Muslim di Lebanon dibunuh pada hari Jumaat, dalam sebuah serang hendap pasukan pemerintah Syria di daerah Talkalakh dekat sempadan Syria-Lubnan,

Pegawai pejabat tempatan yang tidak mahu disebutkan namanya mengatakan, "Kami mempunyai maklumat tentang kematian 21 warga Lebanon dan Palestin tersebut".

Sebagai seorang pemimpin Islam tempatan dia memberitahu mereka termasuk ahli dalam gerakan Islam dan mereka berasal dari beberapa tempat di sekitar kota Tripoli di Lubnan utara.

Sumber itu berkata, 14 mayat telah dihantar ke hospital oleh tentera kerajaan Syria.

Majoriti rakyat terutamanya Sunni bandar pelabuhan Tripoli kembali pemberontakan menentang Presiden Syria Bashar al-Assad, yang tergolong dalam mazhab Syiah Islam Alawite.

"Islamis muda dari bahagian yang berlainan di bandar meninggalkan Tripoli pagi ini (Jumaat) dan terbunuh dalam serangan hendap di Kalakh Tal oleh tentera rejim," kata seorang pemimpin Islam di bandar.

Seorang aktivis muda Islam dari Bab al-Tebbaneh berkata dua adik-beradik dari kejiranan, anak-anak ulama tempatan, adalah antara mereka yang dibunuh pada hari Jumaat.

Balai Cerap Syria Hak Asasi Manusia melaporkan bahawa sebanyak 30 orang pasukan revolusi Syria "telah terperangkap dalam serangan hendap oleh tentera kerajaan di kawasan Tal Sarin berhampiran bandar Tal Kalakh."

Sumber : Alarabiya, Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook