Sunday, December 2, 2012

Internet kembali berfungsi di Damsyik




Penduduk di ibu kota Syria Damsyik mengesahkan perkhidmatan Internet kembali berfungsi pada petang Sabtu, berikutan mengalami penutupan sumber komunikasi selama dua hari yang lalu.

Pakar-pakar teknikal berkata penutupan internet berkemungkinan besar disebabkan oleh pihak berkuasa yang menggunakan "suis membunuh" pada komunikasi.

Tetapi hal ini dinafikan oleh pegawai kerajaan pada hari Khamis lalu dan menyalahkan blackout akibar serangan "pengganas" atau kesilapan teknikal.

Kerajaan Presiden Bashar al-Assad telah dituduh memotong sambungan internet dan telefon untuk menyekat aktivis pembangkang dan komunikasi pemberontak semasa pemberontakan 20-bulan.

Menurut agensi berita AFP , Internet adalah berfungsi kembali di Damsyik dan di bahagian wilayah Damsyik.

Aktivis berkata rejim Assad menutup perkhidmatan Internet pada Khamis berkemungkinan untuk membuat dalam persediaan bagi serangan utama. Perkhidmatan telefon bimbit juga menghadapi masalah di kawasan  Damsyik dan bahagian tengah Syria, kata mereka. Kerajaan menyalahkan pejuang revolusi di atas gangguan tersebut.

Pada hari Jumaat, rangkaian global hacking Anonymous berkata ia akan menutup laman web kerajaan Syria di seluruh dunia dalam respons kepada seluruh negara. Penutupan Internet dipercayai bertujuan untuk mendiamkan pembangkang Assad.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook