Saturday, December 22, 2012

UK BAYAR BEBERAPA JUTA KEPADA MANGSA PENYIKSAAN DI IRAQ




Britain telah membayar $ 22.7m kepada rakyat  Iraq yang menuduh tentera UK menaha dan menyiksa mereka secara haram dalam pencerobohan pada tahun 2003.

Kementerian Pertahanan (MoD) pada hari Khamis lalu mengesahkan laporan tersebut dalam akhbar The Guardian yang mendedahkan bahawa kerajaan telah memberi pampasan kepada 205 orang mangsa dalam tempoh lima tahun lepas, dengan lebih daripada 700 tuntutan yang dijangka tahun depan.

Kira-kira $ 13.4m telah dibayar kepada 162 rakyat Iraq tahun ini, dengan penyelesaian purata $ 113,500 kos tambahan.

Tuntutan berpunca daripada pencerobohan selama lima tahun kawasan tenggara negara itu dan kebanyakannya telah dibawa oleh orang awam lelaki yang mendakwa mereka telah dipukul, diugut dan  tidak dibenarkan tidur sebelum disoal-siasat oleh tentera British.
Kementerian mengesahkan pembayaran tersebut tetapi tetap mempertahankan rekod Britain di Iraq.
"Lebih 120,000 tentera British telah berkhidmat di Iraq dan majoriti telah menjalankan tugas dengan standard tertinggi integriti dan profesionalisme," kata jurucakap.

"Semua dakwaan salah laku sentiasa akan disiasat dengan teliti. Kami akan membayar pampasan kepada mangsa penderaan di mana ia adalah hak untuk berbuat demikian dan berusaha untuk memastikan bahawa mereka yang bertanggungjawab dibawa ke muka pengadilan."

Pada tahun 2010, kementerian menubuhkan Pasukan Tuduhan Sejarah Iraq (IHAT), yang mengkaji tuduhan jenayah yang berkaitan dengan dakwaan penderaan.

IHAT telah memberi perhatian khusus kepada tindakan unit perisikan tentera yang dipanggil Pasukan Penyiasatan Bersama (JFIT).

Penyiasat JFIT telah merakam ancaman dan penderaan terhadap tahanan, yang muncul dalam rakaman dalam keadaan lebam dan terlalu letih untuk berdiri. IHAT telah mendakwa tiga orang askar tetapi Pihak Berkuasa Perkhidmatan Pendakwa telah menetapkan bahawa insiden itu tidak akan dikenakan tindakan jenayah perang. 

Mereka menyatakan bahawa seorang penyiasat telah melakukan kesalahan, tetapi mereka tetap  "selaras dengan latihan yang telah diberikan" dan memberi amaran terhadap pendakwaan. Seorang bekas pengawal JFIT memberitahu Guardian bahawa dia telah diperintahkan untuk mengheret banduan yang ditutup mata sekitar laluan serangan di mana mereka tidak boleh difilemkan.

Menafikan ini adalah salah laku individu,kumpulan hak asasi manusia mengatakan bahawa ia adalah masalah sistematik dan sistemik," kata Rory Challands Al Jazeera, melaporkan dari London.

"Mereka latihan ke atas tentera-tentera membawa kepada masalah-masalah ini, latihan tersebut [mewujudkan] persekitaran yang mengundang berlakunya salah 
Kematian tahanan Iraq.

Sumber : Aljazeerah

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook