Sunday, December 16, 2012

Menantu Ben Ali ditahan di Seychelles



Sakhr el-Materi (gambar), menantu bekas diktator Zine el-Abidine Ben Ali, telah ditangkap di Seychelles


Sakhr el-Materi - menantu diktator Tunisia Zine el-Abidine Ben Ali yang digulingkan  telah ditangkap di Seychelles-timur laut Madagascar, laporan daripada pihak berkuasa Tunisia mengumumkan pada hari Jumaat.

Sakhr El-Materi, yang telah disabitkan bersalah kerana rasuah oleh mahkamah Tunisia, melarikan diri ke Qatar selepas berlakunya pemberontakan massa yang menggulingkan bapanya dalam undang-undang pada Januari 2011, tetapi Teluk emiriah bersetuju untuk memecat beliau pada September tahun ini.

Fadhel Saihi, seorang penasihat Menteri Tunisia memberitahu dalam Mosaique FM bahawa El-Materi telah ditangkap kerana dia cuba untuk memasuki Seychelles dengan pasport diplomatik yang telah luput, dan dia sedang disoal siasat oleh polis di sana.

Menteri Kehakiman Noureddine Bhiri berkata Tunisa telah melakukan segala-galanya ia boleh untuk mendapatkan dia diekstradisikan.

Sakhr pergi ke Seychelles selepas meninggalkan Qatar. Pihak berkuasa Seychelles membuka siasatan, kerana dia adalah subjek waran tangkap antarabangsa dan pasport beliau telah tamat, "Bhiri .

"Pihak berkuasa Tunisia akan cuba mendapatkan Sakhr diekstradisi," katanya berucap pada sebuah seminar mengenai pemuulihan aset keluarga bekas presiden.

Menantu Ben Ali ini dijatuhi hukuman pada tahun lepas di mana hukuman tersebut ialah 16 tahun penjara dan denda 97000000 dinar ($ 61 juta) bagi rasuah dan penipuan hartanah.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook