Wednesday, October 24, 2012

Pesawat Israel mengebom kilang senjata berhampiran Khartoum: Sudan



24 Okt, Rabu ; Sudan  menyatakan bahawa empat pesawat telah mengebom sebuah kilang senjata di Khartoum pada malam sebelumnya dan berpendapat tindakan tersebut daripada Israel yang melakukan serbuan mengejut.

"Kami berpendapat, tindakan tersebut daripada Israel yang melakukan pengeboman," Menteri Kebudayaan dan Penerangan Maklumat Sudan Ahmed Bilal Osman

"Kami berhak untuk bertindak balas di tempat dan masa yang kita pilih."

Kementerian Luar Israel, yang telah lama menuduh Khartoum merupakan tempat asas untuk tentera dari kumpulan Islamis Hamas Palestin, enggan mengulas.

Osman berkata empat pesawat telah terlibat dalam serangan itu, yang berlaku kira-kira pada tengah malam (21:00 GMT) di kemudahan pembuatan tentera Yarmouk di selatan ibu negara Sudan.

Bukti menunjuk Israel telah ditemui di kalangan saki-baki bahan letupan, katanya.

Penduduk di kawasan itu sebelum ini memberitahu AFP pesawat atau peluru berpandu terbang ke atas kemudahan itu sejurus sebelum ia meletup dan terbakar.

Satu kilometer wartawan AFP beberapa (batu) jauhnya menyaksikan dua atau tiga kebakaran pembakaran di seluruh kawasan yang luas, dengan asap tebal dan berkelip sekejap cahaya putih pecah atas kilang milik kerajaan Yarmouk.

"Saya mendengar bunyi seperti kapal terbang di langit, tetapi saya tidak melihat mana-mana cahaya dari kapal terbang. Kemudian saya mendengar dua letupan, dan api meletus di kompaun, "kata seorang penduduk yang diminta untuk dikenal pasti hanya sebagai Faize.

Seorang wanita yang tinggal di selatan kompaun juga melaporkan dua letupan awal.

"Saya melihat pesawat yang datang dari timur ke barat dan saya mendengar letupan dan ada panjang pendek masa antara satu yang pertama dan yang kedua," katanya, meminta untuk tidak disebutkan namanya.

"Kemudian saya nampak api dan rumah jiran kami dilanda serpihan leyupan tersebut, menyebabkan kerosakan kecil. Tingkap rumah saya sendiri terkena tempias selepas letupan kedua. "

Menteri Pertahanan Kejadian Abdul Rahim Mohamed Hussein dan pegawai-pegawai kanan melawat tapak letupan itu dan mengadakan mesyuarat tergempar dengan jeneral tentera atas manakala pasukan keselamatan yang ditutup kawasan sekitarnya kompleks dan menghentikan trafik.

Khartoum gabenor Abdul Rahman Khedr memberitahu SUNA agensi bahawa tiada siapa yang mati dalam letupan itu. Beliau berkata kebakaran itu di bawah kawalan dan siasatan punca adalah di bawah pantauan.

Pada tahun 2009, konvoi yang membawa senjata di timur laut Sudan disasarkan dari udara, membunuh puluhan. Ia secara meluas dipercayai bahawa Israel menjalankan serangan ke atas penghantaran senjata yang diketuai untuk tentera Palestin di Semenanjung Gaza. Israel tidak mengesahkan atau menafikan bahawa. Ahli parlimen Sudan menafikan bahawa senjata telah diangkut di kawasan itu.

Pada tahun 1998, Amerika Syarikat pelayaran peluru berpandu mengebom sebuah kilang Khartoum farmaseutikal yang disyaki kaitan dengan al-Qaeda selepas pengeboman kumpulan pengganas kedutaan AS di Kenya dan Tanzania yang mengorbankan 224 orang.

Sudan telah menjadi hab utama bagi militan al-Qaeda dan transit bagi penyeludup senjata dan Afrika pengedar asing.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook