Sunday, October 28, 2012

Muslim Rohingya melakukan penghijrahan selepas pertempuran ganas di Myanmar



Ribuan pelarian telah berpindah ke kem yang  penuh sesak di barat Myanmar laporan daripada PBB pada hari Sabtu. Kemarahan yang meluap-luap di antara Buddha dan Islam meletus minggu ini dalam satu gelombang pergolakan yang terbaru di Rakhine. Angka kematian secara rasmi dianggarkan  sebanyak 67 orang. Laporan menyatakan, separuh daripada angka kematian adalah wanita.

Berpuluh-puluh ribu penduduk Rohingya terutamanya Islam terpaksa menduduki kem pelarian yang terletak di Sittwe selepas keganasan tercetuskan pada Jun. 

Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada hari Sabtu lalu, pertempuran terbaru telah menyebabkan 3200 umat Islam terpaksa mencari temoat perlindungan.

Sejumlah 800.000 penduduk Rohingya Myanmar terpaksa melarikan diri ke negara jiran dan telah dianggap sebagai pendatang haram di kejiranan Bangladesh.

Negara Rohingya , bercakap dialek Bengali serupa dengan salah satu di kejiranan Bangladesh ,   Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengganggap ia sebagai salah satu minoriti yang paling ditindas di tempat tersebut..


Sumber : Alarabiya


0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook