Wednesday, October 10, 2012

AS Hantar Kumpulan Misi Rahsia Ke Jordan



Tentera Amerika Syarikat telah menghantar satu pasukan petugas lebih 150 perancang dan pakar lain ke Jordan secara senyap untuk membantu angkatan tentera di sana bersedia bagi kemungkinan bahawa Syria kehilangan kawalan senjata kimia dan diletakkan kemelut di Syria perlu berkembang ke konflik yang lebih luas, satu laporan yang diterbitkan oleh New York Times pada hari Rabu berkata.

Misi rahsia, yang diketuai oleh seorang pegawai kanan Amerika, juga akan membantu dalam mengendalikan kira-kira 180,000 pelarian Syria yang telah menyeberangi sempadan dan membantu sumber negara, kata laporan itu.

Pasukan petugas adalah berdasarkan di pusat latihan Jordan tentera dibina ke dalam kuari batu lama utara Amman.

Menurut laporan itu, pegawai AS biasa dengan operasi berkata misi itu termasuk merangka rancangan untuk mencuba untuk menebat Jordan, AS yang kuat, dari pergolakan di Syria dan untuk mengelakkan jenis pertempuran kini berlaku di sepanjang sempadan Syria dan Turki.

"Kami telah bekerja sama dengan rakan-rakan Jordan mengenai pelbagai isu-isu yang berkaitan dengan Syria untuk beberapa waktu kini, George Little, setiausaha akhbar Pentagon, telah dipetik sebagai berkata oleh akhbar New York Times. Beliau menambah yang menjadi  kebimbangan adalah keselamatan Syria stok simpanan senjata kimia dan biologi. "Seperti yang kita telah berkata sebelum ini, kami telah merancang pelbagai bagi kontingensi, kedua-dua secara unilateral dan dengan rakan-rakan serantau kami."

Pentadbiran Obama telah membuat keputusan untuk campur tangan dalam konflik Syria luar menyediakan peralatan komunikasi dan lain-lain bantuan kepada rakyat yang bangkit. Walau bagaimanapun, pelopor berhampiran Amman boleh memainkan peranan yang lebih luas perlu perubahan dasar AS.

The New York Times menyebut bahawa tidak ada komen mengenai operasi tentera AS dari tidak Pentagon serta Jordan Kedutaan di Washington.

Penganalisis berkata bahawa rejim Presiden Bashar al-Assad Syria sengaja mungkin memaksa konflik Syria melimpah melampaui sempadan Syria untuk memastikan perhatian dunia dari keganasan yang dilakukan terhadap orang awam di dalam Syria.

Menurut laporan New York Times, misi AS di Jordan secara senyap-senyap mula musim panas ini. Pada bulan Mei, Amerika Syarikat menganjurkan latihan utama, yang digelar Lion Bersemangat. Kira-kira 12,000 tentera dari 19 negara, termasuk tentera Angkatan Khas, menyertai latihan itu.

Selepas ia berakhir, kontinjen kecil Amerika tinggal di dan pasukan petugas telah ditubuhkan di Jordan pusat latihan utara Amman. Ia termasuk pakar komunikasi, pakar logistik, perancang, jurulatih dan kakitangan ibu pejabat, laporan itu menyebut memetik pegawai Amerika.

Setiausaha Pertahanan Leon Panetta E. bertemu di Amman pada bulan Ogos dengan Raja Abdullah II dari Jordan. Panetta kemudiannya diikuti pada bulan September oleh Kejadian James N. Mattis, ketua Central Command, yang bertemu dengan pegawai-pegawai kanan Jordanian di Amman.

Ahli-ahli pasukan petugas Amerika menghabiskan sebahagian besar masa mereka bekerja dengan tentera Jordan pada logistik - memikirkan bagaimana untuk menggunakan tan makanan, air dan tandas sempadan, sebagai contoh, dan latihan tentera Jordan untuk mengendalikan pelarian, kata laporan itu.

Jordan kini hosting sekitar 100,000 Syria yang telah didaftarkan sama ada atau sedang menunggu pendaftaran, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook