Thursday, October 11, 2012

IAEA nafi lawat Iran untuk rundingan nuklear




PBB berkata pada hari Rabu lalu - ketua pengarah Yukiya Amano tidak mempunyai hasrat melawat Tehran buat masa ini. 

"IAEA telah melihat laporan media bahawa Ketua Pengarah Amano akan melawat Iran bagi membincangkan isu-isu nuklear," kata Serge Gas, ketua media di Agensi Tenaga Atom Antarabangsa. Walaubagaimanapun, Ketua Penagrah tersebut tiada perancangan tersebut buat masa ini.

Terdahulu, agensi berita Iran -  IRNA memetik kata-kata dari Menteri Luar Ali Akbar Salehi sebagai berkata bahawa duta Tehran ke IAEA, Ali Asghar Soltanieh, "ia dijadualkan mempunyai mesyuarat  dalam lawatan ini."

Diplomat di Vienna juga menyuarakan keraguan yang serius bahawa lawatan sedemikian akan berlaku bila-bila masa tidak lama lagi rentetan mesyuarat awal gagal diadakan antara Iran dan pegawai-pegawai kanan IAEA tahun ini, termasuk semasa lawatan oleh Amano ke Tehran pada Mei lalu.

Usaha tandatangan Perjanjian nuklear Non-Proliferation - tidak seperti Israel, Timur Tengah hanya jika keadaan yang tidak diisytiharkan dengan bom - kemudahan nuklear Iran adalah di bawah pengawasan IAEA berterusan dan adalah tertakluk kepada pemeriksaan yang kerap.

Setakat ini Iran telah menolak tuntutan, yang dinyatakan dalam laporan IAEA utama pada November lalu.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook