Wednesday, October 10, 2012

Turki Curiga Pesawat Syria dari Moscow




Jet pejuang Turki memaksa pesawat penumpang Syria dari Moscow untuk mendarat di Ankara pada Rabu berikutan syak wasangka bahawa ia telah membawa senjata, laporan daripada agensi berita Anatolia.

Penumpang 35 A-320 pesawat telah diiringi oleh jet F4 Turki ke Ankara Esenboga Airport untuk pemeriksaan keselamatan pada kargonya oleh pegawai-pegawai Turki.

Seorang pegawai Kementerian Luar Turki mengesahkan awal bahawa pesawat Syria terpaksa mendarat di lapangan terbang Ankara untuk pemeriksaan dari pihak berkuasa.

Jurucakap Kementerian Luar Selcuk Unal mengesahkan kepada Associated Press bahawa pesawat Syria telah diarahkan untuk mendarat. 

Menteri Luar Turki Ahmet Davutoglu, ditemuramah oleh televisyen negeri yang dikendalikan Turki TRT di Athens, berkata bahawa pesawat itu terpaksa mendarat berikutan maklumat bahawa ia membawa "peralatan tertentu yang melanggar peraturan penerbangan awam."

Langkah itu datang di tengah-tengah ketegangan antara Turki dan Syria, di mana keadaan tembak menembak dan tembakan meriam merentasi sempadan yang tidak menentu pada minggu lalu.

Televisyen swasta NTV berkata terdapat 35 penumpang di atas kapal pesawat.

Sementara itu, pihak berkuasa Turki mengisytiharkan ruang udara Syria tidak selamat dan kini, pesawat Turki  telah berhenti  melakukan penerbangan di kawasan Syria, Kementerian Luar berkata.

Turki telah mengukuhkan sempadan dengan senjata meriam dan juga dikerahkan lebih banyak jet pejuang ke pangkalan udara berhampiran dengan kawasan sempadan sejak serangan dari Syria membunuh lima orang awam Turki minggu lepas.



Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook