Sunday, September 9, 2012

Kanada Tutup Pejabat Kedutaannya di Iran



Menteri Luar Negeri Kanada John Baird mengatakan mereka telah menutup pejabat kedutaannya di Iran. Selain itu Kanada juga meminta Iran untuk menarik seluruh diplomatnya dari negara tersebut.

Kerajaan Kanada mengatakan mereka tidak boleh menerima sikap Iran yang terus menyokong pemerintahan Presiden Bashar al-Assad di Syria yang gagal mematuhi beberapa cadangan dari PBB.

Baird juga mengatakan Iran terlibat dalam kempen anti semit dan kerap mengeluarkan hasutan untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap warga Yahudi. Kerajaan Kanada mengatakan diplomat Iran punya masa lima hari untuk meninggalkan Kanada.

"Kerajaan Kanada berpandangan, Iran merupakan ancaman yang signifikan bagi keamanan global dan keselamatan dunia ketika ini," kata Baird dalam satu kenyataan. Dia juga mengatakan Iran secara terang-terangan telah mengabaikan perlindungan bagi diplomat asing yang bertugas di negara itu.

"Dengan keadaan seperti ini, kerajaan Kanada tidak boleh lagi mempertahankan kehadiran wakil diplomatiknya di Iran."

Kerajaan Kanada dalam satu kenyataan juga menyebut Iran sebagai negara yang menyokong keganasan. Mereka juga telah memberi amaran kepada warga negaranya yang ingin berkunjung ke Iran kerana alasan keselamatan. Kanada sebelumnya pernah menutup pejabat kedutaannya tahun 1980 tetapi kemudian dibuka kembali pada tahun 1988. Keputusan Kanada ini disambut baik oleh Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu.

Sumber : Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook