Wednesday, September 12, 2012

universiti Islam Madinah, Arab Saudi Taja 2053 Siswa daripada 130 Negara


Universiti Islam Madinah, Arab Saudi telah menaja 2.053 mahasiswa dari  130 negara untuk mendaftarkan diri pada sesi baru dalam program yang dikhaskan pengajian Islam.


Universiti, yang ditubuhkan pada tahun 1961, juga telah mendaftarkan 168 mahasiswa yang lahir dari ekspatriat yang bekerja dan tinggal di Kerajaan Saudi.

"Proses aplikasi dilakukan secara online dan boleh diakses di mana sahaja di seluruh dunia," kata Muhammad al-aqla, dekan universiti, diambil dari  Gulf News, Selasa kelmarin (11/9). "Namun, semua aplikasi yang didaftarkan secara menyeluruh akan dilihat oleh jawatankuasa penerimaan," tambahnya.

Calon pelajar yang berpotensi disediakan biasiswa yang diperlukan mengikut negara mereka yang memerlukan pengajian Islam. "Setelah pemohon memohon, mereka akan menerima e-mel yang memaklumkan kepadanya tentang penerimaan dan menyediakan mereka persetujuan visa dan tiket penerbangan," al-aqla mengatakan kepada Gulf News.

"Kami ingin para mahasiswa membantu mempromosikan mesej Islam yang sebenarnya kepada masyarakat antarabangsa dan menyebarkan budaya sederhana di seluruh dunia," Al-Aqla menambah. "Kami ingin menarik pelajar antarabangsa dan memberikan mereka peluang untuk menghidupkan semula peranan sarjana dalam masyarakat mereka serta mengukuhkan kajian ilmiah mereka yang boleh dimanfaatkan untuk negara mereka," ujarnya.

Universiti ini terdiri daripada lima bahagian fakulti iaitu, Fakulti undang-undang Islam, Fakulti dakwah dan teologi, Fakulti Al-Quran dan pengajian Islam, Fakulti Hadis dan pengajian Islam serta fakulti bahasa Arab.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook