Friday, September 7, 2012

Dua roket dari Gaza menyerang Israel


      
Militan Palestin di Gaza menembak dua roket di selatan Israel, menyebabkan ia meletup dalam lapangan terbuka pada hari Jumaat namun tidak menyebabkan kerosakan, seorang jurucakap tentera memberitahu AFP.

     "Dua roket menyerang rantau Sdot Negev pagi ini. Tiada siapa yang cedera dan tidak terdapa kerosakan, "katanya.

     Awal minggu ini, enam rakyat Palestin terbunuh dalam kebakaran di Gaza yang dilakukan oleh Israel, tiga disebabkan oleh tangki shell timur Beit Hanun dan tiga lainnya pula disebabkan serangan udara ke atas sebuah kereta di kem pelarian al-Maghazi di tengah-tengah Gaza.

     Rakyat Palestin berkata semua yang mati adalah orang awam. Tentera Israel berkata mereka mengagak bahawa militan Palestin akan melakukan mogok.

     Militan Palestin baru-baru ini telah melancarkan roket api di selatan Israel, menyebabkan kerosakan tetapi tiada kecederaan. Ahli Islamis kumpulan Salafi telah menuntut pertanggungjawaban di atas beberapa serangan.

     Walaupun gencatan senjata yang tidak formal dilaksanakan antara Hamas dan Israel, ketegangan berkala terus meluap di sempadan Gaza-Israel,berikutan militan yang menembak roket di Israel dan tentera melancarkan serangan balas melalui udara.

     Kejadian terakhir adalah pada bulan Jun, apabila militan melepaskan lebih daripada 150 roket di selatan Israel, mencederakan lima orang, dan Israel membalas dengan serangan udara yang membunuh 15 orang Palestin.

sumber: alarabiya.net

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook