Saturday, August 4, 2012

Presiden Mesir Janji keselamatan para pelancong





Presiden baru Mesir, Mohammed Mursi, Jumaat semalam (3/8) berjanji untuk menjamin keselamatan untuk pelancong, dimana jumlahnya telah merosot sejak pemberontakan dan merupakan halangan utama bagi ekonomi negara tahun lepas.

"Selepas revolusi, Mesir bertekad menjamin keselamatan untuk semua pengunjung," kata pemimpin Islam tersebut semasa lawatan ke Luxor di selatan Mesir, yang dipetik oleh agensi berita negeri MENA.

"Mesir lebih aman daripada sebelumnya dan terbuka kepada semua, dan Luxor akan kekal sebagai ibu kota pelancongan dan barang antik," katanya bandar yang kaya dengan tapak Pharaonic.

Mursi berjanji pelancong yang melawat kuil Luxor dan Karnak dan kerajaan akan melakukan segala usaha untuk mencegah apa pun yang boleh merosakkan pelancongan.

"Di sini, anda mempunyai keselamatan.  Bergerak bebas dan boleh melihat sebahagian besar iklim Mesir dan peradaban kuno. Kami akan melakukan segala kemungkinan untuk memastikan anda menikmati masa tinggal di Mesir," katanya, menyuarakan optimisme untuk pakej pelancongan musim sejuk.

Pelancongan, salah satu sumber utama pendapatan dan pekerjaan Mesir, telah terjejas teruk semasa dan selepas pemberontakan popular 18 hari yang menggulingkan Presiden Hosni Mubarak pada bulan Februari 2011.

Walau bagaimanapun, sektor ini telah pulih dengan bilangan pelancong meningkat 32 peratus pada suku pertama 2012, pegawai industri berkata, berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Seramai 2.5 juta pelancong tiba di Mesir antara Januari dan Mac tahun ini, berbanding dengan 1890000 setahun sebelumnya, pihak berkuasa pelancongan.

Walaupun pemulihan julamlah angka suku pertama yang tajam 27,8 peratus lebih rendah daripada yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun 2010. Pemulihan lebih cepat di Sinai dan di pusat peranginan Laut Merah.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook