Tuesday, August 21, 2012

Lapan terbunuh dalam letupan di kawasan tenggara Turki.



Lebuah bom kereta meletup pada hari Isnin, manakala lapan orang terkorban dan 50 orang tercedera di sebuah bandar di tenggara Turki, Datuk of Gaziantap, Asim Guezelbey, melaporkan dalam televisyen tempatan.

Letupan yang kuat sehingga ke balai polis, membakar beberapa kenderaan termasuk bas yang mengorbakn tiga mangsa, Datuk Bandar memberitahu NTV saluran berita yang menyiarkan imej anggota bomba berlumba-lumba untuk memadamkan api.

Tiada suspek yang telah disyako bertanggungjawab dalam letupan yang berlaku pada hari kedua Syawal yang menandakan berakhirnya bulan Ramadan, bulan suci umat Islam berpuasa.

Tetapi ia datang di tengah-tengah pertempuran sengit antara pemberontak Kurdis dan tentera Turki di rantau tenggara yang tidak menentu.





Gaziantap, sebuah bandar utama di rantau ini, telah setakat ini terlepas dari keganasan yang diakibatkan oleh pemberontak dari Parti diharamkan Pekerja Kurdistan (PKK) sejak mereka mula pertempuran mereka untuk autonomi Kurdis-majoriti selatan-timur pada tahun 1984.

Dalam kejadian pada hari Isnin berasingan di wilayah selatan-timur Hakkari bersempadan dengan Iraq dan Iran, dua askar terbunuh apabila ranjau darat yang diletupkan melalui alat kawalan jauh oleh pemberontak PKK meletupkan, kata pihak berkuasa. Konflik dengan PKK, yang dianggap pertubuhan pengganas oleh Turki dan banyak masyarakat antarabangsa.

Awal bulan ini, pemberontak Kurdish menyerbu pos tentera Turki di sempadan Iraq, mencetuskan pertempuran yang mengorbankan 22 orang.

Juga awal bulan ini, PKK diculik ahli parlimen etnik Kurdish - kemudian dibebaskan di bandar tenggara Tunceli, menandakan kali pertama mereka menculik seorang ahli parlimen Turki sejak tahun 1984.

Kejadian itu diikuti penculikan tiga askar di bahagian lain di rantau ini.

Pemberontak Kurdish sering menculik pekerja, askar dan pihak berkuasa tempatan untuk tawar-menawar untuk melepaskan pemberontak ditangkap.

Turki juga kerap bom disyaki hideouts pemberontak Kurdish di utara Iraq, dengan kedua-dua Baghdad dan kerajaan di rantau Kurdish autonomi dipaksa untuk menerima serangan ketenteraan.


Sumber : Alarabiya 

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook