Tuesday, August 28, 2012

Jordan, PBB Dapatkan Perlukan Jutaan Dolar untuk membantu pelarian Syria



Jordan dan Tabung Kanak-kanak PBB telah mengeluarkan rayuan yang berasingan pada hari Isnin menggesa bantuan kewangan untuk beberapa pelarian Syria yang semakin membanjiri negara Jordan termasuk kanak-kanak yang UNICEF yang mengalami penderitaan.

Jordan berkata ia memerlukan $ 429.700.000 untuk jangka panjang bagi membiayai kos pelarian Syria manakala UNICEF meminta $ 54 juta dalam dana segera.

Jordan menguruskan sekitar 200,000 pelarian Syria - 17,000 orang yang berlindung di kem pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dikendalikan Zaatari di utara dan separuh daripada mereka adalah kanak-kanak.

"Pengurusan lebih 150,000 pelarian Syria dijangka menelan belanja kira-kira $ 152 juta setahun untuk menampung permintaan yang semakin meningkat pada perkhidmatan asas dan lain-lain kos tidak langsung, di samping untuk $ 56.700.000 dalam bentuk subsidi," kerajaan Jordan berkata dalam satu kenyataan.

Jordan, sebuah negara padang pasir yang menghadapi masalah kekurangan air dan tiada sumber asli, berkata dana ini diperlukan untuk menyediakan makanan pelarian, air, pendidikan, penjagaan kesihatan dan infrastruktur yang mencukupi.

Terdahulu UNICEF membuat rayuan yang sama mengatakan dana "segera" yang diperlukan "untuk memenuhi kesihatan kecemasan, perlindungan, dan air dan sanitasi keperluan nombor yang semakin meningkat kanak-kanak pelarian Syria dan keluarga mereka tiba di Jordan."

"Kami menjangka untuk mempunyai 70,000 orang di kem Zaatari oleh akhir tahun ini," kata UNICEF Jordan wakil Dominique Hyde.

"Kita mesti bertindak sekarang kerana ia adalah kanak-kanak yang terus paling menderita. Jadi lebih banyak dana diperlukan segera kepada skala-aktiviti tindak balas kecemasan kami. "

UNICEF berkata keadaan di kem tujuh kilometer persegi Zaatari adalah "keras, dengan suhu terik, tiada naungan semula jadi, dan ribut pasir kerap yang merobek melalui kem."

UNICEF memberi amaran sementara itu, ancaman wabak penyakit kepada pelarian kanak-kanak Syria yang tiba di  Jordan.

"Minggu ini, UNICEF bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk melalikan kanak-kanak di bawah umur lima tahun, kebanyakannya telah terlepas pemvaksinan rutin kerana keganasan di Syria," katanya.

"UNICEF bekerjasama dengan rakan kongsi untuk mewujudkan satu program vaksinasi tetap di kem itu," katanya.

Hyde berkata kanak-kanak melarikan diri dari keganasan di Syria adalah berisiko menderita jangka panjang kesusahan tanpa penjagaan yang sesuai. "

"Dalam hanya beberapa bulan, kita menjangkakan sebanyak 35.000 kanak-kanak akan berada di kem itu, jadi kita perlu segera perlu untuk menyediakan tempat yang selamat tambahan dan sokongan lain untuk melindungi kanak-kanak yang telah bertambah semakin banyak," katanya.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook