Sunday, August 5, 2012

Angkasawan Syria melarikan diri ke Turki

Mohammed Ahmed Faris

     General Mohammed Ahmed Faris, seorang juruterbang tentera yang menjadi angkasawan Syria yang pertama,melarikan diri dari rejim Basyar al-Assad dan ke Turki pada hari Ahad, agensi berita Anatolia melaporkan.

     Sebelum menyeberangi ke Turki, Faris sempat melawat ibu pejabat Tentera Bebas Syria di kampung halamannya, Aleppo demi menunjukkan sokongan kepada rakyat yang berjuang demi melawan tentera Assad, di bandar terbesar di Syria, katanya. Anatolia berkata ia merupakan percubaan kali keempat Faris untuk melarikan diri.

     Faris dilahirkan pada tahun 1951 di Aleppo dan juga merupakan seorang graduan dari sekolah juruterbang tentera Aleppo pada tahun 1973.  Faris menyertai krew Soviet di stesen Mir pada tahun 1987, di mana beliau telah dianugerahkan gelaran Pahlawan Kesatuan Soviet dan juga menerima Perintah Lenin.

     Berpuluh pegawai kanan tentera Syria telah menyeberangi ke Turki untuk menghubungi FSA dalam beberapa bulan kebelakangan ini ketikamana pertempuran di Syria meningkat dengan ketara.

     Turki telah menerima lebih daripada 45,000 pelarian yang melarikan diri daripada konflik yang merentasi sempadan, dan juga melindungi  tentera yang melarikan diri di kem yang berasingan dalam keadaan keselamatan yang lebih terjamin.

sumber: alarabiya.net

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook