Wednesday, July 11, 2012

Rusia hantar kapal perang ke Syria, AS melihat tidak ada sebab untuk bimbang



Russia has sent a naval flotilla of several warships led by an anti-submarine destroyer to the Syrian port of Tartus. (Reuters)


Rusia telah menghantar armada tentera laut beberapa kapal perang yang dipimpin oleh pemusnah anti-kapal selam ke pelabuhan Syria Tartus. (Reuters)
   
inShare

Oleh AL ARABIYA DENGAN AGENSI

Rusia telah menghantar armada tentera laut tujuh kapal perang yang dipimpin oleh pemusnah anti-kapal selam ke pangkalan tentera laut di pelabuhan Syria Tartus, agensi berita Interfax melaporkan Selasa.

Laksamana Chabanenko dan tiga pendaratan kraf telah meninggalkan pelabuhan rumah mereka Severomorsk di Bulatan Artik dalam perjalanan mereka ke Mediterranean di mana mereka akan disertai oleh kapal peronda Rusia Brigitte Mudry serta saluran bantuan, sumber tentera memberitahu agensi.

Smetlivy kapal peronda dari pangkalan Armada Hitam Rusia Laut di pelabuhan Ukraine Sevastopol juga dalam perjalanan ke Tartus, Interfax tambahnya.

"Program pelayaran termasuk panggilan di pelabuhan Syria Tartus," sumber yang tidak dinamakan kepada agensi berita.

Interfax memetik sumber tentera sebagai berkata kapal-kapal tersebut membawa marin dalam misi latihan serta makanan, air dan bahan api untuk penyelenggaraan tentera laut Rusia dan asas pembaikan di pelabuhan Mediterranean Syria Tartus.

Ia adalah asas yang hanya tentera laut Moscow di luar bekas Kesatuan Soviet dan tentera laut yang sering menghantar bekalan di sana.

Moscow telah menjadi sekutu utama Presiden Syria Bashar al-Assad, kerana beliau pertempuran pemberontakan bersenjata, tetapi sumber yang dipetik oleh agensi berita Interfax berkata misi kapal tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan konflik.

Smetlivy pemusnah, yang meronda perairan pantai Syria pada bulan April dan Mei, dilihat meninggalkan pelabuhan Laut Hitam Sevastopol pada pagi Selasa.

"Smetlivy berangkat ke Syria hari ini ... Kapal dijangka sampai pagi esok selat Turki, "sumber tentera laut berkata, bercakap mengenai dikenali.

Jurucakap Armada Laut Hitam Rusia berkata kapal itu telah dihantar, tetapi enggan untuk mengesahkan destinasi. "Kapal telah pergi ke laut, saya tidak boleh memberitahu anda apa-apa lagi," kata jurucakap Vyacheslav Trukhachyov.

Sumber tentera memberitahu Interfax bahawa tiga buah kapal pendaratan dan pemusnah yang anti-kapal selam dari armada Utara Rusia telah meninggalkan pelabuhan Severomorsk dan menuju ke Tartus.

Sebagai tindak balas, Rumah Putih berkata bahawa Amerika Syarikat berkata ia sedar armada tentera laut Rusia yang diketuai pelabuhan Syria tetapi tidak lagi melihat membimbangkan.

"Kami sekarang ini tidak mempunyai sebab untuk mempercayai langkah ini adalah apa-apa yang luar biasa tetapi kami merujuk anda kepada kerajaan Rusia untuk maklumat lanjut," Erin Pelton, Jurucakap Majlis Keselamatan Negara, kepada AFP.

Rusia, yang telah menyekat diterajui oleh Barat cuba untuk mempunyai Majlis Keselamatan PBB mengenakan sekatan keras terhadap kerajaan Assad, telah menjadi pembekal senjata utama ke Damsyik.

Tetapi seorang pegawai Rusia telah dilaporkan pada hari Isnin sebagai berkata bahawa Moscow telah menggantung penghantaran senjata manakala konflik terus.

Akhir tahun lepas, Rusia menghantar armada kapal perang ke perairan Syria termasuk perdana pengangkut pesawat Admiral Kuznetsov.

sumber: alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook