Monday, July 9, 2012

kekerasan di negeria 58 orang tewas di negeri plateau



Sekurang-kurangnya 58 orang, termasuk dua ahli parlimen, menjadi mangsa dalam serangan yang terjadi selama dua hari di desa-desa sekitar bandar Nigeria Jos, di Negeri Plateau yang bermasalah, kata para pegawai.

Pejabat Pasukan Palang Merah Nigeria Andronikus Adeyemo mengatakan kepada Associated Press pada hari Ahad lalu (8/7) bahawa 56 orang terbunuh dan lebih dari 300 orang berpindah, Sabtu lalu.

Berapa orang lelaki bersenjata membunuh dua ahli politik Nigeria di Negara Plateau, hari Ahad lalu. Kedua-duanya sedang dalam perjalanan untuk menghadiri pemakaman beramai-ramai bagi korban serangan hari Sabtu sebelumnya.

"Senator yang mewakili Utara Plateau, Gyang Dantong, dan pemimpin majoriti Dewan Undangan Negeri (DUN), Gyang Fulani, ditembak mati hari ini oleh penggembala Fulani," Pam Ayuba, jurucakap gabenor negeri, berkata pada hari Ahad.


Pihak berkuasa belum mengulas tentang siapa para pelaku, tetapi serangan yang berlaku sebelum ini seperti telah disyaki gembala dari kumpulan etnik Fulani.

Senat Nigeria Presiden David Mark mengeluarkan kenyataan meminta rakyat Nigeria untuk bangkit melawan mereka yang bertekad untuk mengembalikan kehidupan yang tidak mempunyai nilai.

Dataran Tinggi Negara ini terletak di kawasan Nigeria Tengah, dimana golongan Muslim mendominasi utara dan selatan berpenduduk majoriti Kristian.

Menurut Human Rights Watch, sekurang-kurangnya 1,000 orang terbunuh dalam keganasan antar-masyarakat di sekitar Jos pada tahun 2010.


Sumber:  prtv , eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook