Monday, July 2, 2012

Raja Jordan Menggesa Golongan Islam Mengambil Bahagian Dalam Pilihan Raya




Raja Jordan - Raja Abdullah II pada hari Ahad menyeru parti-parti pembangkang, khususnya golongan Islamis, untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya umum akhir tahun ini selepas mereka mengancam untuk memboikot pilihan raya.

Dalam temubual 30 minit yang dikendalikan oleh televisyen kerajaan Jordan, raja juga mengakui bahawa "kurang keyakinan dalam keupayaan institusi negara" adalah salah satu daripada sebab-sebab di sebalik demonstrasi pro-reformasi dalam kerajaan.

"Semua pihak, termasuk Barisan Tindakan Islam (IAF), merupakan sebahagian masyarakat Jordan. Bagaimanapun, pintu dan hati kita terbuka kepada semua orang, termasuk Ikhwan Muslimin dan parti mereka, IAF, "katanya.

"Kerana itu, kami menyeru kepada semua kumpulan untuk mengambil bahagian dalam proses reformasi ini dan mengambil bahagian dalam pilihan raya perundangan," katanya.
Golongan Islam dan parti-parti pembangkang yang lain telah berkata mereka mempertimbangkan boikot pilihan raya yang dijangka diadakan menjelang akhir tahun ini berbanding dengan undang-undang pilihan raya kontroversi.

Undang-undang memberikan pengundi hak untuk membuang dua kertas undi: satu untuk calon individu dalam governorates mereka dan satu untuk pihak-pihak atau pakatan di seluruh negara.

Hanya 17 kerusi akan ditandingi oleh calon-calon parti dan gabungan.

Raja pada hari Khamis mengarahkan parlimen untuk meminda undang-undang.

Golongan Islam dan Jordan lain telah menganjurkan protes hampir seminggu sejak tahun lepas, menuntut reformasi yang boleh membuka jalan kepada sistem parlimen di mana Perdana Menteri yang akan dipilih bukan dinamakan oleh raja.

"Salah satu perkara utama di sebalik aktiviti ini adalah kurang keyakinan terhadap keupayaan institusi negeri untuk menjaga kepentingan orang ramai dan memenuhi keperluan rakyat dan permintaan bagi perkhidmatan asas," kata raja.

"Tambahan bahawa hakikat bahawa rakyat menderita daripada harga tinggi komoditi, pengangguran, kemiskinan dan percanggahan dalam pengagihan keuntungan pembangunan di kalangan governorates."

"Saya sampingan dengan tuntutan-tuntutan ini dan menyokong mereka, kerana mereka merupakan aset kepentingan negara yang lebih tinggi."


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook