Tuesday, July 3, 2012

Jangan Melawat Lubnan - Arab Saudi




Arab Saudi,  Bahrain, Qatar dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) menasihati rakyat tidak melawat atau melakukan perjalanan ke Lubnan selepas pertempuran antara penyokong dan penentang pemberontak menentang Presiden Syria Bashar al-Assad di Tripoli


Arab Saudi telah menggesa rakyatnya tidak melakukan perjalanan ke Lubnan. Hal ini berikutan kebimbangan terhadap keselamatan di negara yang digegarkan oleh kebangkitan di negara jiran Syria,kata Kementerian Luar pada hari Isnin.

Saudi yang terlibat bersama  Bahrain, Qatar dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dalam menasihati rakyat untuk menjauhkan diri dari Lubnan, di mana berlaku ketegangan mazhab yang didorong oleh pemberontakan di Syria mencetuskan pertempuran awal tahun ini.

"Memandangkan keadaan tidak stabil di kawasan Lubnan, Kementerian Luar memberi amaran kepada rakyat berkaitan perjalanan ke Lubnan untuk keselamatan mereka sendiri," kata seorang pegawai Kementerian Luar yang dipetik sebagai berkata pada agensi berita SPA negeri.

Pelancong kaya dari negara-negara Teluk berduyun-duyun ke Lubnan, terutamanya dalam musim panas, merangsang ekonomi yang telah terjejas teruk disebabkan kekacauan di Syria.

Penyokong dan penentang pemberontakan menentang Presiden Syria Bashar al-Assad telah berjuang di bandar pelabuhan Tripoli Lubnan, dan kawasan sempadan telah digunakan oleh pemberontak menyeludup senjata ke Syria dan berlindung dari tentera kerajaan.

Pada bulan April, duta Arab Saudi ke Lubnan memberi amaran kepada rakyat untuk mengelakkan kawasan sempadan Lubnan selepas dua warga Saudi telah diculik dan diseksa selama lapan hari. Kedua-dua mereka kemudiannya dibebaskan dalam operasi menyelamat bersama-Lubnan di Arab Saudi.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook