Sunday, July 1, 2012

Pertempuran Di Selatan Libya - 47 Terbunuh Dalam Masa 3 Hari




Pergaduhan antara kaum di bandar Libya Kufra telah mengorbankan sekurang-kurangnya 47 nyawa dan lebih 100 lagi cedera dalam masa tiga hari,laporan pemimpin tempatan dan pegawai perubatan kepada AFP pada hari Sabtu.

"Tiga puluh dua telah terbunuh pada minggu ini di kedua-dua kawasan kediaman Toubou," kata seorang pegawai perubatan yang merawat mangsa Toubou di Kufra kepada AFP.

"Bilangan yang tercedera melebihi 100. Jumlah wanita dan kanak-kanak lebih separuh daripada yang tercedera, dengan majoriti daripada mereka yang disakiti oleh serangan mortar, "tambah doktor Taher Wehli.

Pegawai perubatan berkata klinik beliau telah dilaporkan sebanyak lapan kematian pada hari Sabtu sahaja.

Puak pemimpin Hussein Sake berkata serangan terhadap kawasan Toubou di bandar padang pasir berterusan dan putus-putus.
"Ia adalah satu keadaan perang dengan serangan berterusan ke atas kejiranan Toubou," Sake kepada AFP. "Mereka terus serangan kita, maka sudah tentu sekarang kita mempertahankan diri."

Demi menyalahkan wabak keganasan ke atas puak Zwai saingan dan sekutu mereka, yang katanya termasuk Libya Perisai briged, satu kuasa yang digunakan oleh kerajaan sementara untuk bertindak sebagai penampan di antara kem-kem yang bercanggah.

Wissam Ben Hamid, komander briged, mendesak tentera neutral selepas pertempuran meletus lewat Rabu.

Beliau berkata pertempuran itu sebati dengan puak Toubou yang terhadap Zwai dan puak-puak lain.

Komander mengesahkan angka kematian adalah tinggi, kira-kira 30 "dan menekankan bahawa" rundingan kini sedang giat dijalankan dalam keadaan tenang. "

Sementara itu, Abdullah Zwai berkata kaumnya juga telah mengalami kerugian yang besar di tangan Toubou itu, "dengan 14 orang terbunuh dalam tempoh dua hari lepas."

Beliau berkata puak Toubou pada hari Jumaat menyerang briged Libya Perisai, membunuh seorang ahli.

Pada bulan Februari, pertempuran puak di Kufra meninggalkan lebih daripada 100 orang mati dan pelarian setengah penduduk, mengikut perangkaan PBB.

Ketegangan masih dirasai di rantau ini, ia semakin meningkat dari semasa ke semasa ke dalam pertempuran maut antara pihak-pihak yang berbeza.

Puak toubou pada April lalu bertempur dengan Daraa Perisai briged, sebuah unit tentera negara yang telah beroperasi pada 23 Februari.

Yang terbaru, menjelang Julai 7 pilihan raya untuk mengundi bagi satu perhimpunan kebangsaan, undian yang pertama selepas 42 tahun pemerintahan diktator di bawah Muammar Ghaddafi, yang telah digulingkan dan dibunuh tahun lepas.

Kufra, sebuah bandar kira-kira 40,000, terletak di kawasan segitiga di mana sempadan Mesir, Chad dan Sudan bertemu.

Toubou, golongan berkulit gelap dan berada di tenggara Libya serta di Chad, Sudan dan Niger, menghadapi diskriminasi di bawah rejim Ghaddafi.

Mereka mengadu diskriminasi di bawah pihak berkuasa baru dan beberapa pemimpin kaum berkata Toubou menjadi sasaran dalam "kempen pembersihan etnik."

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook