Sunday, July 1, 2012

Sekurang-kurangnya 35 terbunuh dalam pertempuran Mali




Sekurang-kurangnya 35 orang terbunuh dalam pertempuran minggu ini antara masyarakat Islam dan pemberontak Tuareg di bandar utara Mali Gao, mengikut statistik baru pada hari Sabtu daripada sumber perubatan.

"Terdapat sekurang-kurangnya 35 orang terbunuh" dalam pertempuran tersebut,menurut seorang doktor memberitahu AFP selepas kembali ke Bamako dari bandar.

Satu bacaan awal yang dikeluarkan selepas masyarakat Islam mendakwa mereka mengawal kawalan bandar utama di Mali, utara diduduki pada hari Rabu berikutan pertempuran sengit dengan pemberontak Tuareg dan dikatakan sekurang-kurangnya 20 orang telah mati.

Menurut seorang doktor, bacaan baru ini termasuk "orang-orang yang meninggal dunia di sungai Niger dan cedera yang meninggal dunia selepas itu."

Cabang Pergerakan Al-Qaeda dan Jihad di Afrika Barat (MUJAO) dan Pergerakan Tuareg Negara Untuk Pembebasan Azawad (MNLA) mula bergaduh pada hari Rabu lalu. Hal ini disebabkan kedua-dua kumpulan bersenjata tersebut cuba merampas bandar pada bulan Mac.

Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah berkata 41 orang telah dimasukkan ke hospital di Gao disebabkan luka peluru selepas "demonstrasi jalanan dan pertempuran antara kumpulan-kumpulan bersenjata" pada hari Selasa dan Rabu.
4 orang telah terbunuh dan 10 cedera, manakala ia telah membunuh "puluhan" pejuang MUJAO.

Manakala kedua-dua kumpulan bersenjata merampas bandar-bandar utama utara Mali dalam hubungan yang sering tidak jelas dan tidak selesa, masyarajat Islam telah mengambil tangan atas penguatkuasaan undang-undang syariah yang ketat yang telah menimbulkan kemarahan umat Islam sederhana tempatan.

Bagaimanapun MNLA yang telah kekal masa ini, menekan permintaan mereka untuk keadaan sekular bagi tanah air mereka yang meliputi utara besar negara berbentuk bowtie.

Kumpulan pemberontak Islam Ansar Dine (Defenders Iman), yang disokong oleh MUJAO dan Qaeda di Maghreb Islam (AQIM), hanya berminat dalam jangka negeri di bawah undang-undang Islam.

Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook