Wednesday, July 4, 2012

Organisasi Hak Asasi Manusia Morocco Melancarkan Kempen Tolak Penggunaan Jilbab Terhadap Anak Perempuan




Sebuah organisasi hak asasi manusia Maghribi melancarkan kempen kesedaran menentang penggunaan tudung terhadap anak perempuan dan menggambarkannya sebagai gambaran utama dari penyeksaan terhadap anak-anak.

Di bawah slogan "Jadikan anak perempuan tidak akan hidup dalam kegelapan abadi," kempen-kempen yang dilancarkan oleh Pusat Kesetaraan Wanita bertujuan untuk melawan fenomena pemaksaan terhadap gadis-gadis yang berusia antara tiga hingga 10 tahun untuk memakai tudung.

Dalam pernyataan yang diperoleh oleh Al Arabiya, organisasi tersebut menyeru semua organisasi hak asasi manusia serta badan perundangan untuk bergabung dengan kempen melawan apa yang mereka sebut "pelanggaran ketara terhadap anak-anak tak bersalah."

"Anak-anak perempuan pada usia ini belum tahu apa-apa tentang agama dan apa yang dilarang dan apa yang tidak," kata kenyataan tersebut.

Kenyataan itu menambah bahawa memaksa anak perempuan memakai tudung pada usia yang sangat muda mengancam kestabilan psikologi mereka dan masalah ini boleh merosakkan generasi yang akan datang dan seluruh masyarakat.

Selain peranan yang harus dimainkan oleh kerajaan dan organisasi hak asasi manusia, pernyataan itu menekankan pentingnya fungsi badan keagamaan.

"Lembaga Islam perlu membuat segalanya jelas dan memberitahu orang-orang yang memaksa anak-anak perempuan untuk memakai tudung bahawa ia bukan sebahagian dari Islam."

Bagi sosiologi Karima Wadghiri, memaksa anak perempuan mengenakan tudung tidak hanya melanggar hak-hak kanak-kanak tetapi juga memberi nutrisi di dalamnya persepsi yang salah terhadap tubuh mereka.

"Mereka akan mula mengaitkan tubuh mereka untuk rasa malu yang harus disembunyikan dan pandangan ini bertentangan dengan esensi Islam yang sebenarnya," ujarnya.

Wadghiri menambah bahawa ketika mereka membesar menjadi gadis dewasa, mereka akan kebingungan antara sikap konservatisme dengan fanatisme dan liberalisme dengan imoralitas.



Sumber : Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook