Saturday, July 14, 2012

Mesir, Tunisia bersetuju memberi sokongan penuh kepada Syria- menentang campur tangan ketenteraan



Mesir dan Tunisia bersetuju memberi sokongan kepada rakyat Syria sehingga mereka mendapat kebebasan mereka. Kedua-dua negara menentang sebarang campur tangan tentera asing.
Presiden Mesir Mohammed Mursi pada hari Jumaat (semalam) memberi ulasan kepada sidang media bersama  Presiden Tunisia Moncef al-Marzouki di Kaherah, yang disiarkan oleh TV negera Mesir. Sementara itu, Marzouki menekankan kepentingan mencari penyelesaian diplomatik di Syria. Tunisia adalah bunga pertama yang berkembang di Arab Spring, Mursi berkata, sambil menambah bahawa Mesir tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman mana-mana negara.

Apabila ditanya mengenai pendirian Mesir dalam usaha perdamaian Palestin, Mursi menggariskan bahawa Mesir "berdiri di atas jarak yang sama dari semua rakyat Palestin." Beliau tidak menyatakan sama ada kerajaan akan melonggarkan sekatan sempadan dengan Gaza, Israel dan Mesir.


Marzouki meluahklan rasa gembira melihat Mesir baru yang akan membuka jantung dan sempadannya kepada saudara-saudara Islam, terutamanya di Gaza. Marzouki turut menegaskan bahawa ada perjanjian antara Mesir dan Tunisia mengenai kepentingan mencapai perdamaian Palestin. Tambah beliau lagi  "apa yang lebih penting sekarang adalah halangan di antara orang-orang Arab telah jatuh,"kata Marzouki.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook