Saturday, July 14, 2012

Penunjuk Perasaan Jordan Berkeras Boikot Mengudi






Sekitar 1,500 rakyat Jordan yang kebanyakannya beragama Islam, berarak pada hari Jumaat untuk menolak undang-undang pilihan raya yang kontroversi, sehari selepas Ikhwan Muslimin memutuskan untuk memboikot pilihan raya yang awal dijangka lewat tahun ini.

"Kami menuntut undang-undang pilihan raya yang demokratik. Kami ingin menukar perlembagaan dan memerangi rasuah, " tulisan banner yang dibawa oleh penunjuk perasaan di tengah-tengah Amman.

"Rakyat mahu yang jatuhkan undang-undang pilihan raya. Jika perubahan tidak berlaku, pemberontakan merupakan jalan penyelesaian, "laungan rakyat Jordan sambil membawa bendera kebangsaan yang besar.


Syura Ikhwan majlis penasihat mengundi pada hari Khamis untuk memboikot pilihan raya parlimen kerana "kekurangan reformasi politik."

"Kami telah memutuskan untuk melakukan pemulauan ini kerana kami tidak mahu menjadi sebahagian daripada konspirasi membantutkan pembaharuan," kata Salem Falahat, pemimpin Ikhwan dovish atas.

Beliau menghormati  "golongan dan parti-parti politik yang mahu memboikot undi."
Demonstrasi yang lain pro-reformasi telah diadakan di selatan dan utara Jordan.

Di bawah undang-undang pilihan raya kontroversi, pengundi membuang dua kertas undi: satu untuk calon individu dalam governorates mereka dan satu untuk pihak-pihak di seluruh negara.Raja Abdullah II telah memerintahkan parlimen untuk meningkatkan kerusi yang dikhaskan untuk calon-calon parti, menggesa golongan Islam untuk mengambil bahagian dalam pemilihan.

Ahli Parlimen meningkatkan bilangan 17-27, gagal untuk memenuhi kumpulan pembangkang, termasuk Barisan Pembaharuan Negara, diketuai oleh bekas Perdana Menteri dan perisikan Ketua Ahmed Obeidat, yang berkata mereka merancang untuk memboikot pilihanraya.

Beberapa penganalisis memberi amaran menentang "penipuan rasmi" pilihan raya dan masalah politik yang berkembang di bawah undang-undang "exclusionary" ini, berkata ia akan menjadi sia-sia untuk mengadakan pilihan raya tanpa golongan Islam.

Golongan Islamis memulaukan pilihan raya awal pada tahun 2010 dalam protes sempadan kawasan pilihan raya, berkata keputusan lebih-merepresentasikan loyalis kawasan luar bandar pada perbelanjaan kawasan bandar yang dilihat sebagai kubu kuat Islamis.

Jordan telah bantahan pro-reformasi  secara mingguan sejak tahun lepas, dan golongan Islamis telah berulang kali menuntut perubahan besar yang akan membawa kepada sistem parlimen di mana Perdana Menteri yang akan dipilih bukan dinamakan oleh raja.


Sumber : Alarabiya

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook