Tuesday, July 31, 2012

Jordan buka kem pelarian pertama bagi warga Syria




Jordan menyatakan bahawa pihaknya telah membuka khemah pelarian pertama bagi warga Syria yang melarikan diri dari negara yang saat ini tengah dilanda konflik.

Sebelum ini, pihak berkuasa enggan untuk mendirikan kem-kem tersebut, mungkin untuk mengelakkan kemarahan rejim otokratis Presiden Syria Bashar Assad.

Tapi dengan sekitar 142.000 warga Syria yang mencari perlindungan dan jumlah mereka terus berkembang hingga 2,000 orang tiap harinya, Menteri Luar Nasser Judeh mengatakan pada Minggu (29/7/2012) bahawa Jordan tidak punya pilihan lain.


Dalam menghadapi penghijrahan besar-besaran Syria ke Jordan, meningkatkan kemasukan pelarian dari 500 kepada lebih 1,000 sehari, Jordan mengangkat tempahan, menyediakan rakan PBB dan tempatan lampu hijau untuk menubuhkan sehingga 200 kem di wilayah utara.

Dengan kem Zaatari kini dibuka, pegawai pelepasan berkata kerja adalah di bawah cara untuk menukar kemudahan yang sebelum ini tidak digunakan dalam Ribaa Sirhan berhampiran Mafraq ke dalam kem pelarian kedua Syria di negara ini, dengan kapasiti 1,000 orang dijangka.

Pegawai berkata kem yang didirikan sebagai usaha untuk melegakan tekanan pelarian yang berkembang di Jordan, dengan kehadiran lebih 140,000 orang Syria yang membawa kepada kekurangan perumahan, kenaikan harga bahan makanan dan permintaan air yang mahal.

Walaupun beban bertambah, Jordan telah berjanji untuk mengekalkan dasar terbuka sempadan.



Sumber : JordanTimes, Arrahmah

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook