Friday, November 18, 2011

SYEIKH QARADAWI TIDAK BENARKAN SESIAPA MENDOMINASI MESIR

QATAR - Syeikh Yusuf al-Qaradawi menekankan kepada jawatankuasa pilihanraya mengenai keperluan supaya mempercepatkan pilihanraya Presiden selepas selesainya pilihanraya Parlimen di mesir.

Qaradawi berkata ketika menyampaikan khutbah Jumaat di Doha hari ini: "Ia perlu bagi saudara-saudara kita di dalam junta tentera untuk menyelesaikan perkara-perkara yang sedang berlaku dan tidak meninggalkan rakyat mesir berada dalam kekeliruan," fokus pada keperluan untuk Presiden Republik Mesir berada dalam kelajuan penuh walaupun diundi sama dalam kehidupan politik.

Qaradawi berkata: "Adalah tidak dibenarkan bagi sesiapa untuk menguasai mesir, hatta majlis ketenteraan sekalipun, tidak boleh campur tangan dengan salah satu undang-undang dalam perlembagaan atau prinsip-prinsip dalam meletakkan kepada hak rakyat dan Majlis hendaklah tertakluk kepada keputusan Perlembagaan."

Beliau menjelaskan berkenaan penunjuk perasaan di Mesir kawasan Magdy Rady yang menetap di bilik editorial bertujuan untuk mengesahkan hak untuk mengundi dan untuk berdiri menentang dokumen yang berkaitan dengan Perlembagaan. Beliau memuji rakyat mesir yang pergi ke bidang mengedit yang mana ianya dimiliki oleh orang mesir kerana mereka mendapati adanya keperluan untuk membuat suara mereka didengari.

Syeikh Qaradawi menasihat rakyat Mesir ketika pilihanraya bahawa suara mereka diperlukan dan meminta mereka jujur dan adil ketika memilih calon. Beliau berkata: "Pilih orang yang adil dan benar dan jangan kamu pilih seseorang yang kaya dan terkenal."

Sumber olahan: Al-Basheer

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook