Friday, November 4, 2011

Penubuhan Majlis imam dan kesatuan umat islam di rusia

Tokoh-tokoh Islam Rusia merancang untuk menubuhkan Majlis Imam Rusia. Ia diumumkan sendiri oleh peguam Zahir Hspov dalam satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh agensi Agama Interfax yang bertarikh 3 November. Pertubuhan ini adalah salah satu inisiatif untuk mengembalikan sistem Imam di Moscow yang banyaknya perbezaan antara yang lain.

Majlis Imam ini juga akan dijadualkan dengan mengambil bahagian dalam kerja-kerja majlis dari orang kenamaan daripada bulatan sosial Islam serta meletakkan dalam bahagian imam masjid di seluruh Rusia.

Beliau juga sedang menubuhkan struktur dan karya dari Majlis Al-Qaeda Alquaonah. Hal ini akan diumumkan secara rasmi pertubuhannya selepas Hari Raya Aidiladha yang akan disambut pada 6 November.

Beberapa prosedur kehakiman telah dilaksanakan terhadap Majlis Mufti di Rusia bagi menentukan penubuhan seni bina Islam ijazah baru dan perobohan masjid bersejarah bangunan Grand Moscow. Beliau juga mengumumkan hasrat murninya untuk menubuhkan sebuah organisasi sosial Islam sebagai “ Kesatuan Umat Islam di Rusia”.

Peguam itu berkata, “Masyarakat Islam di Kaukasia dan Tatar menghubungi beliau untuk memperlihatkan bahawa satu keperluan bagi umat Islam untuk menubuhkan suatu organisasi sosial dalam merangka gerak kerja Islam untuk menjaga hak asasi manusia di Rusia”.

Sumber : Al mokhtsar

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook