Wednesday, October 19, 2011

Pertempuran Meletus di Ibu Negeri Yaman

Beberapa orang terbunuh di Sanaa sepanjang awal pagi bermulanya pertempuran diantara tentera pro Saleh dan pembangkang.



Tentera yang setia kepada Presiden Yaman Ali Abdullah Saleh dan tentera yang menentang pemerintahannya telah terlibat dalam pertempuran yang berat merentasi ibu negeri Sanaa. Pertempuran bermula sejurus selepas tengah malam pada hari Isnin dan dipergiatkan ke waktu awal pagi, dengan bunyi letupan menggegarkan beberapa tempat di bandaraya itu.

Tidak dikenalpasti keseluruhan angka mangsa, tetapi sekurang-kurangnya lapan orang terbunuh di pusat perkhemahan yang dihuni puluhan ribu penunjuk perasaan.

Seorang wartawan yang berpangkalan di Sanaa memberitahu Al Jazeera keadaan "adalah situasi yang tidak menentu, banyak jalan-jalan di Sanaa kosong pagi ini". Menurut pegawai perubatan, enam orang turut cedera apabila peluru menghentam rumah mereka di sesuatu kawasan di bahagian utara ibu negeri.

Pertempuran maut tersebut terhenti apabila panggilan untuk solat subuh orang Islam berbunyi dari masjid-masjid di bandar, tetapi kembali dalam beberapa masa yang singkat selepas itu.

Kuasa-kuasa pro-Saleh kerap berperang dengan anggota kaum lawan dan tentera pembelot Bahagian 1 Berperisai di Sanaa, tetapi pertempuran hari ini adalah yang paling sengit dalam beberapa minggu, dengan kuasa-kuasa pro rejim tentera menyerang kedudukan lawan mereka dari bukit di luar bandar.

Pertempuran sengit

Pada hari Ahad, sekurang-kurangnya 13 penunjuk perasaan dan tentera pro-revolusi dibunuh oleh tentera yang setia kepada Saleh semasa demonstrasi di ibu negara Yaman.

Para penunjuk perasaan telah terkena tembakan yang dilepaskan oleh penembak dan juga serpihan dari bom tangan roket, seorang wartawan Yaman melaporkan dari Sanaa.

"Ramai mangsa yang mana ditembak di atas dada, kebiasaan luka tersebut akibat dari penembak tepat," lapor wartawan.

Pada hari Sabtu, tentera menembak sekurang-kurangnya 17 orang yang berarak di Sanaa.

"Kami akan tetap meneruskan bantahan walaupun beribu-ribu belia kami yang terbunuh. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan kejatuhan rejim," Walid al-Ammari, jurucakap bagi penunjuk perasaan, memberitahu agensi berita AFP.

Ammari berkata, aktivis telah merancang untuk mengadakan perarakan baru di kawasan Sanaa yang dikawal oleh tentera yang setia kepada Saleh bermula dari pangkalan mereka di Change Square.

Mereka berharap untuk mencapai dalam satu kilometer dari istana presiden, satu langkah yang boleh mencetuskan satu lagi tindak balas yang berbahaya dari pasukan keselamatan.

Wartawan khas kami di Yaman melaporkan bahawa kawasan hospital dipenuhi dengan mangsa terbaru, menyatakan bahawa "ini adalah satu lagi hari pertumpahan darah di Yaman di mana penunjuk perasaan tidak bersenjata ditangkap di tengah-tengah angkatan Pro-Saleh dan askar yang berpaling tadah".

Keganasan pada hari Ahad yang lalu, tercetus apabila beratus-ratus ribu penunjuk perasaan berarak di Al-Zubeiri Street yang ditanda sebagai pembahagi antara kawasan-kawasan di Sanaa yang dipegang oleh tentera yang setia kepada Nabi Soleh dan mereka yang dipegang oleh unit pembangkang di bawah perintah Ketua Ali Mohsen al-Ahmar, yang membentuk pembangkang pada bulan Mac yang lalu.

Menurut surat dari pergerakan belia Yaman ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), yang dihantar awal bulan ini, sekurang-kurangnya 861 orang telah terbunuh dan lebih daripada 25,000 cedera sejak bantahan besar-besaran terhadap pemerintahan Saleh bermula awal tahun ini.

Pertempuran berterusan telah mengandang Majlis Kerjasama Teluk (GCC) inisiatif yang akan membawa kepada Saleh meletak jawatan dan menyerahkan semua kuasa perlembagaan kepada timbalannya.

Di bawah pelan itu, Saleh dan keluarganya telah diberi kekebalan daripada pendakwaan.

Saleh telah berjanji beberapa kali pada masa lalu untuk mematuhi inisiatif, tetapi setakat ini gagal untuk berbuat demikian.

Beliau menyeru untuk gencatan senjata dan rundingan baru sekembalinya ke Sanaa selepas tiga bulan di Arab Saudi di mana beliau pulih dari serangan 3 Jun di kawasan presiden.

Presiden telah menghadapi bantahan sejak Januari berkenaan nepotisme dan rasuah dalam pemerintahannya yang dibuat oleh aktivis reformasi yang diilhamkan dari Arab Spring.

Sumber : Al Jazeera

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook