Thursday, October 20, 2011

Muammar Gaddafi Terbunuh Di Sirte


Al Jazeera telah memperolehi rakaman eksklusif badan Muammar Gaddafi selepas dia telah dibunuh di kampung halamannya, beliau Sirte. AbduL Hafiz Ghoga, Naib Pengerusi Majlis Kebangsaan Peralihan Libya mengesahkan bahawa pemimpin yang telah digulingkan itu telah dibunuh pada 20 Oktober 2011 berhampiran Sirte."Kami mengumumkan kepada dunia bahawa Muammar Gaddafi telah terbunuh di tangan pihak revolusioner," Ghoga memberitahu sidang akhbar di Benghazi.

“Kami telah menunggu saat ini untuk jangka masa yang panjang. Muammar Gaddafi telah dibunuh,” de facto Libya Perdana Menteri Mahmoud Jibril memberitahu pemberita di Tripoli.

Abdul Hakim Belhaj, ketua tentera NTC, berkata Gaddafi telah meninggal dunia akibat luka selepas ditangkap berhampiran Sirte pada hari Khamis.
Badan bekas pemimpin Libya telah dibawa ke lokasi yang dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan, seorang pegawai NTC.

“Badan Gaddafi dengan unit kami di dalam kereta dan kami sedang mengambil tubuh tersebut ke tempat rahsia atas sebab-sebab keselamatan,” kata Mohamed Abdel Kafi, seorang pegawai NTC di bandar Misrata, memberitahu agensi berita Reuters.

Terdahulu, Abdul Majid, seorang lagi rasmi NTC, berkata pemimpin yang digulingkan itu telah cedera di kedua-dua kaki.

Berita itu datang tidak lama selepas NTC yang ditangkap Sirte, kampung halaman Gaddafi, selepas beberapa minggu berperang.

“Alhamdulillah, mereka telah menangkap orang ini. Dalam satu jam, Sirte telah dibebaskan,” kata seorang pejuang di bandar ini.

Laporan Yang Bercanggah

Sementara itu, terdapat laporan yang bercanggah mengenai nasib salah satu daripada anak-anaknya, Mutassim Gaddafi.

Mahmoud Shammam, maklumat menteri NTC, berkata beliau telah menerima laporan bahawa Mutassim telah ditangkap hidup-hidup, tetapi bahawa dia tidak dapat mengesahkan berita tersebut.

“Maklumat dari komander dalam bidang yang Mutassim Gaddafi telah ditangkap hidup-hidup dalam Sirte,” katanya kepada Reuters.








0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook