Sunday, October 16, 2011

KORBAN BANJIR 297 ORANG


Thailand - Data terbaru yang dikemaskini pada Sabtu (15/10) menunjukkan jumlah kematian korban banjir di Thailand meningkat kepada 297 orang. Manakala 2 dipercayai masih hilang.

Banjir, mengikut maklumat Jabatan Pencegahan dan Pengurangan Bencana Thailand, semakin membanjiri wilayah di negeri itu sejak hujan lebat yang berterusan selama 3 bulan. Selain itu, kejadian tanah runtuh semakin kerap berlaku.

Semalam, laporan berita Xinhua, data tambahan menunjukkan terdapat 8 orang meninggal dunia di Kamphaeng Phet, Nakhon Pathom dan Ubon Ratchathani. Phichit, negeri di utara Thailand masih mencatat jumlah kematian tertingi iaitu 45 0rang.

Jumlah kematian kedua tertinggi akibat banjir adalah wilayah Nakhon Ujong, mencatat korban seramai 30 orang.

Dari 77 wilayah di Thailand, 66 wilayah masih mengalami banjir. Banjir besar tersebut menyebabkan 2.5 juta keluarga dan 8.6 juta rakyat mengalami kesusahan.

Banjir besar juga melimpah dan menyebabkan kerosakan 50 jalan utama di Thailand. Air yang membanjiri rel kereta api, khususnya di kawasan utara menjadikan banyak perjalanan kereta api tertangguh dan dibatalkan.

Sumber Olahan: Kompas.com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook