Monday, October 17, 2011

4 Delegasi Negara Arab Berbincang Krisis Syria

Terdapat beberapa pepecahan para delegasi dari negara arab yang datang ke Kaherah, Ahad yang lalu bagi membincangkan krisis yang berlaku di negara Syria. Terdapat koordinasi komunikasi antara delegasi untuk bersetuju dengan versi akhir kenyataan draf yang akan dikeluarkan ke atas Syria.Terdapat juga beberapa negara yang tidak menyokong dan mengambil satu pendirian tegas, kemungkinan dengan menggantung delegasi Syria itu sendiri. Empat buah negara Arab yang memberi sokongan serta menolak pendirian keras dari pihak lain iaitu Yaman, Algeria, Lubnan dan negara Syria itu sendiri.

Dari sudut pandangan Timbalan Editor Al Riyadh Arab Saudi dalam mencari alasan untuk wujud pembekuan ke atas pembunuhan, pengusiran negara, pemaksaan terhadap rakyat serta perampasan hak di Syria. Akan tetapi, persepakatan ini mungkin meragukan apabila pembekuan keahlian boleh mengakibatkan risiko untuk tidak mengundi dan ada juga yang mengambil jalan untuk memboikot keputusan ini. Oleh itu, segala keputusan juga bergantung pada hasil kata sepakat dari beberapa negara Arab tersebut.

Alkwylat yakin bahawa sistem pemerintahan Syria tidak memerlukan masa untuk pembaikan akan tetapi proses pembaikan melalui cara yang berbeza. Kemungkinan cara yang akan dilakukan dengan menggunakan senjata kerana mereka berpendapat, jalan yang terbaik untuk penyelesaian adalah dengan menggunakan senjata.

Beliau berkata lagi, keputusan Liga mestilah dibuat dengan sebulat suara atau juga dibiarkan hak mengundi demi mendapatkan keputusan majoroti. Keputusan ini bagi mengelakkan gangguan apa-apa keputuan yang berkemungkinan timbul untuk menghukum negara Syria itu sendiri. Keputusan ini juga bagi memudahkan dalam membuat keputusan secara strategik dan berdaulat.

Dijelaskan juga, krisis Syria ini kan berakhir hanya dengan dua penyelesaian sama ada tentera dan pemberontak akan ada pembangkang ataupun melalui tengah-tengah sistem dan indikator ini yang boleh dipercayai dan dunia Arab.

Terdapat juga kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr Nabil, Setiausaha Agung Liga Arab supaya menolak idea campur tangan luar yang boleh mengganggu –gugat hasil keputusan yang dibuat.

Sumber : Al-Mokhtsar, Mufakkiratul Islam

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook