Friday, September 23, 2011

TERDESAK: ARTIS MAGHRIBI HIAS TUBUH TELANJANG DENGAN AYAT AL-QURAN


Marrakesh: foto yang diberi nama "Quranic Inlay" mempamerkan ayat-ayat dari Al-Quran yang dituliskan pada tubuh bogel seorang artis Perancis-Maghribi menimbulkan kemarahan umat islam menjelang akhir minggu seni.

Karya hasil seni Lahlou Mehdi Georges (27 tahun) dijadual akan dipamerkan di pameran seni moden bermula 30 September hingga 3 Oktober, meskipun pengkarya tersebut tidak menyakitkan perasaan atau menghadirkan dirinya di bandar
Maghribi.

"Quranic Inlay" merupakan potret bogel di mana ayat-ayat Al-Quran ditulis pada seluruh badan termasuk kemaluan. Akhbar Maghribi dan para blogger menyatakan kemarahan terhadap potret tersebut dan isu kehadiran Lahlou di pameran seni moden yang bermula pada minggu depan.

"Potret tersebut mengejutkan umat islam," lapor salah seorang blogger di laman goud.ma.

Dalam laman webnya sendiri, Lahlou menyatakan, "dia sangat memahami beberapa imej boleh disalah fahami," Dia tidak bermaksud untuk menyakiti keyakinan sesiapa pun, tambahnya lagi.

Dilahirkan oleh ibunya yang beragama Katholik dan ayahnya muslim, Lahlou menghasilkan potret yang hampir sama bertajuk "Bible Inlay" juga mendapat kecaman di Maghribi disebabkan mempamerkan penghinaan dan kesamarataan agama dan jantina.

Sumber olahan: Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook