Wednesday, September 21, 2011

Syria:Kematian Di Syria Meningkat 2,700


PBB sekali lagi menyeru supaya menamatkan pertumpahan darah setelah aktivis melaporkan 9 orang telah ditembak mati oleh pasukan keselamatan pada hari Isnin.

Pasukan keselamatan Syria telah membunuh 2, 700 orang sejak bermulanya protes anti-kerajaan 6 bulan lepas, kata pejabat hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

“Sehingga hari ini, 2, 700 orang termasuk 100 kanak-kanak sekurang-kurangnya telah dibunuh oleh tentera dan pasukan keselamatan sejak bantahan besar-besaran meletus pada pertengahan bulan Mac," Kyung-Wha Kang, Timbalan Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB, berkata pada hari Isnin.

Beliau berkata, “Skala dan perbuatan ini boleh dikira sebagai jenayah kemanusiaan. Pejabatnya bersedia menghantar senarai sulit 50 suspek yang berkaitan dengan jenayah tersebut kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa, sekiranya majlis keselamatan PBB merujuk situasi di Syria ke Hague-mahkamah asas.

Beliau menggesa kerajaan Presiden Bashar al-Assad untuk bekerjasama dengan siasatan antarabangsa dalam pertumpahan darah itu untuk memastikan kebertanggungjawaban dalam semua pelanggaran dan untuk memecahkan budaya cedera di negara ini".

Assad berulang kali berkata bahwa Syria menghadapi “konspirasi asing” dan menyalahkan kebanyakkan kematian ke atas penjenayah yang bersenjata.

Kematian dilaporkan

Dalam pertumpahan darah yang terbaru dilaporkan oleh aktivis, sebanyak 9 orang telah dibunuh oleh pasukan keselamatan pada hari Isnin, 5 daripadanya di pusat flashpoint wilayah Homs.

“Lima penduduk, termasuk seorang wanita ditembak mati oleh pasukan keselamatan, yang telah menjalankan pembersihan di Houla sejak Ahad," kata Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia yang berpangkalan di UK dalam satu kenyataan.

Serangan ke atas Houla, salah satu kampung, yang mengikuti protes besar-besaran pada hari Ahad yang menuntut penyingkiran Assad.

Lebih 12 askar kerajaan yang mengendalikan pusat pemeriksaan di luar bandar telah berpaling tadah, kata aktivis.

Balai Cerap juga berkata, “Belia Kurdis telah syahid di kampong Maruniyat (wilayah Latakia) ketika serbuan oleh pasukan keselamatan”.

Kematian orang awam juga dilaporkan di Idlib dan Hama.

Agensi berita rasmi berkata "kumpulan pengganas bersenjata " membunuh empat polis keselamatan tengah malam dalam serangan hendap berhampiran pusat bandar Hama, yang merupakan antara bandar-bandar paling teruk meningkatnya serangan tentera yang bertepatan dengan permulaan bulan puasa umat islam, Ramadan pada awal bulan Ogos.

Sejak bermulanya kebangkitan, beberapa kumpulan pembangkang telah bersatu muncul dalam tuntutan mereka untuk penyingkiran rejim itu tetapi dibahagikan tentang bagaimana untuk melakukannya.

Kumpulan yang terkini, Gabungan Angkatan Sekular dan Demokratik Syria (CSDF), bermesyuarat di Perancis dan mereka telah mengeluarkan satu kenyataan pada Isnin untuk menggesa masyarakat antarabangsa melindungi orang awam dari penindasan.

Rayuan – yang bermaksud supaya campur tangan asing -bertentangan dengan rayuan oleh kumpulan pembangkang yang lain dalam menamatkan pertumpahan darah dan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial.

"Kami menyeru masyarakat antarabangsa untuk menerima pakai resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk melindungi orang awam," kata beliau dalam satu kenyataan yang bermodelkan Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1973 bahawa membenarkan tindakan antarabangsa di Libya.

CSDF membawa bersama sangat banyak parti dan tokoh politik yang mewakili kumpulan pembangkang bukan Islam dari Kurd, Arab, masyarakat Kristian dan Islam.



0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook