Saturday, September 24, 2011

ERDOGAN MEMASTIKAN PERANAN TURKI SEBAGAI PEMAIN GLOBAL: UCAPANNYA DI PBB



Tanda yang disampaikan oleh PM Recep Tayyip Erdogan di Perhimpunan Agung PBB hari Khamis mencerminkan cita-cita untuk menjadi pemain global dalam menangani konflik yang berakar umbi dalam agenda dunia di Turki, manakala ucapan juga menunjukkan kurangnya sistem global untuk menangani konflik ini.

Skop ucapan itu sendiri adalah tanda yang paling berani Turki dan ketegasan Erdogan sebagai pemimpin. Selain topik panas seperti krisis kemanusiaan di Somalia, yang menyebabkan terhentinya proses keamanan di Timur Tengah dan tawaran Palestin untuk mendapat pengiktirafan daripada PBB, kedegilan Israel untuk memenuhi kehendak undang-undang antarabangsa, berlakunya Reformasi Arab,penindasan oleh rejim Syria keatas rakyatnya sendiri,berlakunya proses peralihan kuasa di Libya dan Reformasi Arab secara umum, konflik beku seperti Barrel-Barrel antara Armenia dan Azerbaijan dan pertikaian Kashmir di antara India dan Pakistan juga mendapat tempat dalam ucapan beliau.

"Ucapan itu sebagai kritikan terbuka dan sistemik terhadap fungsi dan struktur sistem antarabangsa. Dalam rangka kerja ini,beliau menggunakan Somalia sebagai contoh dan mengkritik dengan hebat berkaitan sistem global yang acuh tak acuh kepada rasa tidak puas hati di Afrika," Prof. Birol Akgün, seorang pakar dengan Institut Pemikiran Strategik(SDE), memberitahu Zaman hari ini pada hari Jumaat.

"Perdana Menteri menyeru masyarakat antarabangsa untuk berusaha ke arah keadilan, moral dan belas kasihan. Beliau memberi contoh masa lalu penjajah negara-negara Barat di benua Afrika dan bagaimana tidak adil mereka dengan mengabaikan Afrika. Erdogan mendedahkan tentang double-standard yang dilakukan dan menggunakan sistem Barat yang berorientasikan kepentingan diri, seperti sesetengah negara Barat menunjukkan minat rapat di Libya sedang mereka tidak menunjukkan jenis yang sama kepentingan terhadap Somalia," kata Akgün.

Menurut Sinan Ülgen, ketua Pusat yang berpusat di Istanbul-Ekonomi dan Kajian Dasar Luar (Edam), hakikatnya bahawa Perdana Menteri bercakap mengenai kawasan yang luas tidak adalah situasi yang luar biasa.

"Walau bagaimanapun, bahasa yang digunakan berbeza dan ia mencerminkan kehendak Turki untuk memainkan peranan yang lebih terkemuka di arena antarabangsa. Melihat kepada isu yang diketengahkan dalam ucapan itu, ia adalah mustahil untuk mengatakan bahawa Turki tidak semestinya berjaya dalam menyelesaikan semua isu-isu ini," Ülgen kepada Zaman hari ini.

Ülgen teringat bahawa Turki pernah memainkan peranan dalam isu-isu di mana mereka bukan pihak yang ada kaitan langsung seperti Somalia dan berhujah bahawa ini adalah untuk kredit Turki di arena antarabangsa.

Turki menggunakan kredit ini untuk membuat kemajuan dalam bidang-bidang lain. Ia menjalankan perkongsian dan perikatan ditubuhkan pada isu tertentu ke kawasan-kawasan lain untuk menyelesaikan konflik yang lain. Semua ini adalah kelebihan bagi Turki. Tidak kira sama ada masalah tertentu yang disebut oleh Erdogan akan diselesaikan dalam jangka pendek atau tidak, Turki akan membawa pengalaman dalam berurusan dengan masalah-masalah ini kepada bidang diplomasipelbagai hala dalam usaha untuk menjadi pemain global yang baik," kata Ülgen.

Sementara bercakap tentang dasar luar Ankara, pegawai-pegawai Turki mengelak daripada menggunakan konsep yang boleh dikaitkan dengan sejenis permainan kuasa dan soalan anak tangga ke atas kedudukannya sebagai pelakon serantau. Sebaliknya, Ankara lebih suka ambil perhatian bahawa dinamik dan prinsip-prinsip dasar luar Turki adalah berdasarkan tanggapan dalamnya sesuatu moral.

Pegawai-pegawai berkata, kerajaan tidak menganggap dasar luar sebagai ujian kuasa. Dasar luar Turki tidak lentur, tetapi ia adalah manifestasi apa jenis yang hendak dibawa oleh Turki untuk dunia melihat,ini adalah ape yang mereka telah gariskan.

Walau bagaimanapun, Akgün percaya bahawa ucapan Erdogan di Perhimpunan Agung PBB mengenai definisi Turki melambangkan identiti antarabangsa. "Turki telah mengambil alih identiti yang memiliki daya usaha untuk struktur undang-undang dan menginstitusikan perkara baru yang berdasarkan keadilan dan bermoral," kata Akgün.

Menurut Ali Karaosmanoglu, Ketua Dasar Pusat Pengkajian Asing dan Keamanan, ucapan Erdogan mencerminkan hakikat bahawa Turki menjadi sebuah negara perintis pada skala antarabangsa, dan bukan hanya pada skala serantau sahaja.

"Selepas akhir Perang Dingin, polisi-polisi serantau menjadi lebih penting kerana kawasan global telah berubah. Suara Turki mula didengar di beberapa kawasan, "lapor Karaosmanoglu kepada Todays Zaman.

"Turki, sebagai sebuah negara yang merangkumi konsep pasca Perang Dingin seperti hak asasi manusia, demokrasi dan kebebasan ekonomi dan sebagai sebuah negara yang mempunyai penduduk majoriti Islam, mampu menyentuh hati orang-orang di Timur Tengah. Sebaliknya,ia juga dapat secara terbuka menyeru negara-negara Timur Tengah untuk menerima hak asasi manusia, demokrasi dan kebebasan ekonomi," kata Karaosmanoglu.

"Semua ciri-ciri kelebihan Turki di rantau ini dan ia juga merupakan kesempatan untuk memainkan peranan global. Sejak Amerika Syarikat tidak mampu untuk mempunyai hubungan dengan negara-negara dari rantau ini dalam cara yang sama seperti Turki, Washington gembira dengan peranan Turki di rantau ini," katanya.

'Mengapa tidak bersaing untuk kuasa global?'

Dalam ucapan yang mengukuhkan hujah-hujah yang dinyatakan di atas oleh pakar-pakar, Timbalan Perdana Menteri,Bülent Arinç pada hari Jumaat berkata Turki boleh dan akan menjadi kuasa global, di samping menunjukkan bahawa negara ini tidak akan berhenti pada tuntutan kuasa serantau dan boleh bercita-cita lebih tinggi dalam arena global.

"Kami menganggap kemajuan yang kecil untuk Turki untuk menjadi sebuah kuasa serantau. Dan mengapa pula tidak Turki menjadi kuasa global?" Arinç rhetorically meminta ahli-ahli media antarabangsa semasa lawatan ke Brussels. Menjawab soalan-soalan mengenai hubungan Turki dengan EU, Arinç mengesahkan Turki yang tidak akan berpuas hati dengan kekuatan serantau, yang mempunyai cara-cara untuk bersaing untuk kekuatan global dan ingin melakukan peranan yang lebih besar dalam hal ehwal antarabangsa.

Walaupun Arinç perhatian bahawa Turki adalah sebuah negara yang mencari kedamaian, dia menambah bahawa ia tidak bermakna bahawa ia akan kehilangan hak-hak rakyatnya, mengenai pergolakan di antara Turki dan Yunani Cyprus di timur Mediterranean berkaitan sumber gas dan minyak. Walaupun menteri menegaskan bahawa Turki masih amat komited untuk keahlian penuh dalam EU, beliau memberi amaran bahawa Cypriots Yunani menganggap berputarnya jawatan presiden EU, satu acara yang dijangka akan berlaku tahun depan, akhirnya akan bermakna pembekuan dalam rundingan.

"Hubungan kita dengan tarikh EU kembali kepada 1958. Hasil rundingan telah mendapat kemajuan pada tahun 2005," Arinç berkata, ini menunjukkan Turki tidak akan membawa apa-apa yang kekurangan daripada keahlian penuh, dengan merujuk kepada cadangan yang baru-baru ini berulang-ulang dari EU bahawa Turki boleh diberikan" perkongsian dengan cara bernasib baik." Turki akan menjadi ahli penuh EU apabila proses itu selesai," Arinç berkata dan menambah bahawa negara ini akan memijakkan jalan kesertaan dengan kesabaran.

Terjemahan berita: Todays Zaman

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook