Friday, September 30, 2011

DEWAN RAKYAT SWISS MENGIKTIRAF PENGHARAMAN PURDAH


Switzerland: Seramai 77 daripada 101 ahli Dewan Rakyat Swiss meluluskan undang-undang pengharaman pemakaian purdah di semua tempat-tempat awam seluruh negara.

Berdasarkan rang undang-undang oleh peguam Oscar fraizingr dari Parti Rakyat Swiss, "Pemakaian purdah dengan menutupi wajah adalah dilarang di tempat-tempat awam bertujuan melindungi keselamatan dalam negeri."

Fraizingr mengatakan tujuan pengharaman adalah untuk mengelak perang agama, seperti yang dia anggapkan dan meletakkan taraf yang mininum dalam pakaian ini.

Menutup muka diharamkan daripada menggunakan pengangkutan awam dan mengambil bahagian menyertai demonstari. Manakala pihak berkuasa untuk menahan mereka yang memakai penutup muka untuk memasuki bangunan awam.

Undang-undang pengharaman ini dijangka akan dibawa naik ke peringkat Senat, dengan sokongan daripada Parti Rakyat Swiss sebelum bermula pilihan raya persekutuan pada bulan Oktober ini.

Gelombang protes bagi dunia Islam telah timbul di Switzerland dengan mengharamkan menara bangunan untuk azan berikutan kempen yang dibuat oleh Naib Presiden Oscar Fraizingr pada tahun 2009.

Dalam hal ini, Perancis merupakan satu-satunya negara di Eropah yang mengharamkan pemakaian tudung di negaranya.

Olahan sumber: Akhbar Al-Jazeera

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook