Sunday, August 28, 2011

TAUFAN IRENE MERAGUT 7 WARGA AS, MENYEBABKAN KERUGIAN 1.1 MILION DOLAR



Amerika Syarikat , 28 Ogos: Kerajaan Amerika melaporkan, ombak bergerak laju menuju Pantai Timur AS mengakibatkan berlaku hentaman dasyat taufan Irene di Amerika Syarikat sehingga menelan kerugian hingga 1,1 milion dolar.

Taufan Irene juga meragut 7 orang di Amerika Syarikat, Puerto Rico, dan Republik Dominica dan meranapkan kawasan perumahan di Bahama.

VOA melaporkan sabtu kelmarin, Irene meragut 3 orang di North Carolina dan seorang di Virginia, dan turut meragut seorang di Puerto Rico dan 2 di Republik Dominican.

Dengan kelajuan angin 85 mil (140 kilometer) per jam, Irene kehilangan kekuatan untuk menjadi taufan kategori pertama yang besar malah taufan kategori 2 dengan angin sekitar 100 mil (lebih dari 160 kilometer) per jam.

Ombak Irene mula reda pada pukul 8.00 pagi,sabtu kelmarin di Cape Lookout di hujung selatan dari rantai pulau-pulau penghalang di North Carolina.

Hujan lebat dan angin kencang telah menutup jalan raya utama, bandar, dan menyebabkan 630.000 orang terputus elektrik di North Carolina.

Datuk bandar Michael R. Bloomberg memerintahkan sekitar 1/4 juta orang diarahkan berpindah dari Wilayah New York.

Sepanjang Pantai Timur, penggunaan jalan raya oleh kenderaan dihentikan, jadual penerbangan turut dibatalkan.

Di As, peringatan dikeluarkan berhubung bahaya taufan Irene dan tidak boleh dipandang remeh.

Pada hari sabtu pagi, jabatan kaji cuaca melaporkan kesan Irene boleh dirasai sejauh Wilayah Utara Kanada bahkan juga setelah badai itu beransur hilang.

Sumber diolah: Eramuslim

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook