Friday, August 26, 2011

GEMPA BUMI DI PERU, VANUATU DAN AS


LIMA , 25 Ogos : Gempa bumi berukuran 6,0 Skala Ritcher menggegarkan Peru di
Amerika Selatan dan kepulauan Vanuatu di Samudera Pasifik. Sementara gempa
susulan terjadi di Pantai Timur Amerika Syarikat dan turut mengundang kebimbangan kerosakan pada bangunan yang tidak tahan gempa.

Gempa bumi sepanjang 80 kilometer (km) telah melanda bahagian timur negara itu
di selatan Pucalla malah turut dirasai di bahagian pedalaman kota terpencil di pergunungan Andes dan hutan Amazon.

Menurut sumber Agensi Penyiasatan Geologi Amerika Selatan (USGS), gempa bumi
terjadi pada pukul 12.46 minit tengah hari, hari Rabu waktu tempatan atau pukul
00.46 minit pagi WIB. Gempa bumi itu berukuran 7,0 Skala Ritcher dan berpusat
pada kedalaman 145 km di bawah permukaan bumi.

Gegaran turut dirasai di bahagian Ibu Kota Lima serta di beberapa kawasan di Brazil dan Equador yang terletak 480 km dari lokasi kejadian. "Meskipun begitu belum ada laporan kemusnahan harta benda mahupun korkan nyawa," kata Guillermo Alvizuri, Ketua Jabatan Pertahanan Awam Peru.

Beberapa jam kemudian, gempa yang sama berulang kembali berukuran 6,2 Skala Ritcher menggoncang kawasan Kepulauan Vanuatu, di tengah Samudera Pasifik.

Gegaran itu dikesan pada kedalaman 10 km, sejauh 77 km dari arah barat daya Ibu Kota Vanuatu, Port Villa. Malangnya peringatan awal berhubung bahaya Tsunami tidak dikeluarkan.

Gempa ini berterusan selama beberapa hari berikutan kedudukannya sepertimana Indonesia yang terletak dalam lingkaran Api Pasifik.

Sementara itu, penduduk Pantai Timur Amerika Selatan kembali dikejutkan getaran susulan yang terjadi hasil dari gempa pertama pada Selasa lalu. Gempa susulan ini berukuran 4,5 Skala Ritcher dan terjadi pukul 01.07 minit pagi, hari khamis waktu tempatan. Walaupun ia kerukuran kecil pada bacaan indeks Skala berbanding sebelumnya, namun kesannya amat ketara apabila rekahan mula didapati pada bangunan-bangunan besar malah menimbulkan kegusaran di hati penduduk sekitarnya.

Lokasi sebenar gempa Episentrum di kesan 8 kilometer di sebelah Selatan Kota Mineral, Virginia. Jarak lokasi ini 133 km arah barat daya Washington DC. Warga virginia, Washington, dan Maryland melaporkan tentang gegaran yang dirasai dari gempa susulan itu.

Gempa susulan tersebut mengundang kekhuwatiran berikutan bangunan di Pantai Timur Amerika Selatan tidak direka dan dibina untuk tahan gempa malahan getaran kecil juga turut mengganggu kestabilan dan keseimbangan struktur binaan bangunan.

Gempa bumi pertama berkekuatan 5,8 Skala Ritcher, selasa lalu telah menyebabkan
keretakan pada Monument dan bangunan bersejarah Washington.

Sumber diolah: Kompas.com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook