Wednesday, July 27, 2011

Amaran Banjir Baru Lebih Membimbangkan Penduduk Pakistan



Pakistan 27 Julai – Pada tahun lalu, banjir besar telah melanda satu perlima Pakistan sehingga menyebabkan kira-kira 2,000 orang terkorban. ‘Negara ini masih berisiko’. Ini adalah amaran baru yang telah dikeluarkan dari organisasi kemanusiaan.

“Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran bahawa pada tahun ini sahaja telah meningkat sehingga enam juta orang yang mungkin boleh terjejas disebabkan banjir teruk yang berlaku,” Imtiaz Tyab al Jazeera melaporkan dari daerah Pakistan Thatta hari ini.

Negara telah gagal untuk mengambil langkah-langkah pencegahan sejak banjir pada tahun lepas sehingga terdedah kepada bencana lain pada musim tengkujuh. Oxfam berkata pada hari Selasa yang lalu bahawa fenomena yang berlaku ini lebih banyak membelajakan untuk sistem pembinaan semula perumahan yang lebih sesuai sebagai amaran awal.

“Pakistan perlu bertindak sekarang. Pelaburan dalam langkah-langkah mengurangkan kesan bencana adalah penting untuk menyelamatkan nyawa dan demi menjaga sistem pembangunan pada masa akan datang,” kata Neva Khan, Ketua Oxfam di Pakistan.

Sementara itu, Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) telah memberi amaran bahawa beribu-ribu lagi mangsa banjir masih dalam kesusahan dalam menyara keluarga mereka. Persatuan Bula Sabit Merah Pakistan (PRCS) telah bersetuju untuk bekerjasama dengan ICRC untuk memberi bantuan kecemasan dan bantuan infrastruktur.

Ketika bencana banjir berlaku pada tahun lepas, air banjir telah melimpah dari lembah Swat utara mengalir hingga ke Sindh Utara. Kira-kira 20 juta orang terjejas dan sekitar 1.7 juta rumah yang musnah akibat bencana itu.

“Banjir besar yang berlaku itu telah mencatatkan sebagai bencana terburuk yang telah digambarkan oleh Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-Moon,” berkata Tyab dari Al- Jazeera.

Hyder Kamal dari Al Jazeera melaporkan dari Chakdara di Lembah Swat berkata,“keadaan ini menjadi suasana menjadi tertekan dan kelam. Keadaan ini menggantikan dengan kematian lebih 20 juta orang, kos pertanian meningkat kepada 2.9 bilion dan infrastruktur ynag lebih besar.”

“Skala kerosakan infrastruktur sukar untuk dinilaikan dan dianggarkan oleh kerajaan hampir mencecah kepada USD 15 bilion. Kebanyakkan jalan-jalan yang akan melalui ke Swat dalam keadaan yang tidak selamat. Kemungkinan mereka hanya dihanyutkan oleh arus banjir ataupun terus musnah,” kata Hyder.

Masih ramai lagi mangsa yang tinggal di kawasan-kawasan yang terlibat masih tanpa mempunyai rumah tetap, wartawan Al Jazeera melaporkan.

Kerajaan semakin jelas masalah yang dihadapi oleh rakyat. Beliau berkata juga, terdapat aduan bahawa kerajaan awam seharusnya datang untuk memberi sedikit kelegaan dengan melawat keadaan rakyat yang masih perlukan sokongan dan bantuan dari pihak kerajaan sendiri.

PBB telah menghulurkan wang bantuan sebanyak USD 2 bilion (RM 5 bilion). Walaubagaimanapun setahun kemudian mereka masih kekurangan sebanyak 600 juta untuk huluran bantuan dari bentuk yang lain.

Ini adalah suatu bencana besar yang telah berlaku. Kini, masyarakat di sepanjang tebing sungai di Pakistan diberitahu untuk lebih bersedia dengan hujan dari monsun barat. Ini lebih membimbangkan kerana proses pemulihan sukar untuk dilaksanakan kerana takut bencana ini akan memerangkap keadaan penduduk sekali lagi.

Sumber : Al Jazeera


0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook