Saturday, June 4, 2011

Laporan Puluhan Tewas Dalam Aksi Protes "Jumaat Kemerdekaan Anak-anak "

SYRIA, 3 Jun: Demostrasi menentang pemerintahan Presiden Bashar al-Assad telah menutupi sebahagian besar bandar-bandar di Syria dan merupakan yang terbesar di bandar Hama, yang mengorbankan sekurang-kurangnya empat puluh orang terbunuh dan puluhan cedera disebabkan oleh tembakan pasukan keselamatan.

Demonstrasi turut berlaku di bandar Qamishli, Deir ez Zor, Aleppo dan luar bandar Idlib, Homs , Damaskus, Latakia . Pertahanan diperluaskan merangkumi sejumlah wilayah di ibukota Damaskus,.

Ketua Balai Cerap Hak Asasi Manusia Syria, yang berpusat di London, Rami Abdel Rahman bahawa jumlah tewas dalam Hama kemungkinan akan meningkat kerana kecederaan yang besar terhadap penunjuk perasaan.

Para aktivis mengatakan bahawa pasukan keselamatan dipecat "secara langsung" pada demostrasi di dekat markas Parti Baath di bandar.

Salah seorang aktivis mengatakan, "Mereka terus menembak para penunjuk perasaan tanpa berusaha untuk menyuraikan mereka dengan gas pemedih mata .Mereka menggunakan gas air mata hanya selepas mereka menggunakan tembakan."

Aktivis itu mengatakan para penunjuk perasaan meneriakkan slogan "damai" untuk menuntut kebebasan serta menggulingkan rejim.

Pandangan lain mengatakan bahawa jumlah korban kematian "mungkin melebihi separuh" bersandarkan kepada kadar pembunuhan terkini.


Dalam perkembangan yang lain, televisyen kerajaan Syria mengumumkan untuk "pembunuhan tiga pengganas berkaitan pembakaran bangunan kerajaan di Hama dan serangan kepada polis ."

Kekerasan yang berlaku pada tahun 1982, tentera Syria telah dikepung dan diserang oleh meriam dan kereta kebal selama beberapa minggu, yang mengorbankan kira-kira dua puluh ribu orang, setelah mereka membawa unsur-unsur gerakan Ikhwanul Muslimin dan menentang kuasa Presiden Hafez al-Assad.

Dikhabarkan juga bahawa pasukan keselamatan Syria telah melepaskan tembakan terhadap para penunjuk perasaan di Deir ez Zor dan perumahan Barzeh di Damsyik.

Diberitahu juga bahawa penduduk tempatan telah mengatur demonstrasi di setiap Idlib, Homs, dan Madaya Zabadani dan beberapa daerah pinggiran bandar Damsyik dan perisai.

Begitu juga, Kerajaan Syria berhasrat untuk menghentikan perkhidmatan internet di kebanyakan bandar di Syria.

Setiausaha-Agung PBB bulan, Ban Ki-menyatakan prihatin nya terhadap peningkatan penindasan terhadap penunjuk perasaan di Syria.

Juru bicara PBB, Vanina Mistrache mengatakan "Setiausaha sangat prihatin tentang keadaan kekerasan di Syria, diyakini menewaskan sekurang-kurangnya tujuh puluh orang pada minggu terakhir saja, sehingga jumlah korban secara keseluruhan sejak pertengahan Mac melebihi daripada seribu orang mati dan banyak lagi banyak yang luka dan ribuan tahanan. "

Ini adalah jumlah penunjuk perasaan pertama mati di Syria yang dikeluarkan oleh Sekretariat Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

"Kebebasan Anak-anak"

Demonstrasi hari ini (jumaat) yang disebut "Jumaat hari Kebebasan Anak-anak" merujuk kepada anak-anak yang terkorban dalam demonstrasi yang berlaku di Syria beberapa minggu lalu, yang jumlahnya melebihi daripada 30 anak-anak, menurut laporan Dana kehamilan dan penjagaan anak - UNICEF - PBB.

Di ibukota, Damsyik berlaku demonstrasi di kaki masjid Asyahmar dan sekitar persekitaran masjid Hassan.

Pihak keselamatan telah mengurangkan sejumlah persekitaran di mana berlakunya demonstrasi di Damsyik dengan memberhentikan perkhidmatan Internet di Damsyik dan bandar-bandar lain.

Berlaku demostrasi yang dilaksanakan oleh Orang islam dan Kristian di kota yang "baru" di dekat Damaskus . Mereka juga bergabung dengan bandar-bandar baru gelombang demonstrasi seperti Izaz Tlerft dan Syria utara.

Olahan Sumber: Akhbar BBC

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook