Thursday, March 31, 2011

Presiden Bashar Al Assad akan menyampaikan pidato pertamanya di tengah-tengah penunjuk perasaan


Presiden syiria,Bashar Al Assad akan menyampaikan pidato di tengah penunjuk perasaan buat pertama kali sejak berlakunya siri reformasi pro demokrasi yang belum pernah berlaku dalam sejarah Negara syiria yang menerapkan sistem kuku besi itu.

Siaran tv milik pemerintah mengatakan Bashar Al Assad akan berpidato pada hari rabu, 30/3/2011, dan beliau di jangka akan mengumumkan perubahan kerajaan, termasuk menghapuskan hukum darurat Negara itu yang telah dilaksanakan hamper 50 tahun di bawah kekuasaan parti baath yang secara luas memberikan kuasa kepada rejim untuk menangkap orang tanpa dakwaan.

Ramai penganalisis politik memberi pandangan bahawa pidato yang akan di sampaikan Assad itu adalah ujian penting kepada kepimpinannya dan salah satu dapat menentukankan hala tuju Negara yang rakyatnya lebih dari 22 juta itu.

Protes reformasi pro demokrasi yang menginginkan Bashar Al Assad turun dari memegang kerajaan telah meletus sejak 18 mac di selatan Daraa dan semakin meluas ke seluruh syiria. Aksi pihak keselamatan menghuraikan penunjuk perasaan di gambarkan sebagai aksi paling brutal dalam rusuhan yang yang terburuk yang terjadi di Negara itu.

Sumber : http://www.eramuslim.com/berita/dunia/presiden-suriah-akan-sampaikan-pidato-pertamanya-di-tengah-aksi-protes.htm

Di olah oleh mohd fakhrul ariff madzlan

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook