Thursday, March 31, 2011

kabinet Syria mengundurkan diri akibat rusuhan


kerajaan pimpinan Bashar Al Assad mengundurkan diri selepas reformasi protes selamadua minggu.


Presiden syria, Bashar Al Assad telah mengumumkan pengunduran dirinya dari memegang jawatan presiden selepas protes pro demokrasi yang mencengkam syria selama dua minggu.

Naji Al Otari perdana menteri syria, telah dipilih oleh Bashar Al Assad untuk menjadi perdana menteri sementara sebelum kerajaan baru di tubuhkan. Otari telah menjadi perdana menteri syiria sejak tahun 2003.

Menteri kabinet yang mempunyai 32 ahli akan terus menjalankan tugas dan urusan negara sehingga pembentukan kerajaan baru. Sebuah kabinet baru akan di bentuk dalam masa 24 jam.

Dengan pengunduran Bashar, ia berharap dapat meredakan kemarahan rakyat serta menghuraikan siri reformasi yang terburuk dalam sejarah pemerintahan parti baath sejak tahun 1963.

Lebih daripada 60 orang terkorban akibat serangan brutal pihak keselamatan syria sejak 18 mac.

Selepas pengunguman pengunduran diri Bashar Al Assad sebagai presiden, ribuan penyokong kerajaan berkumpul di bandar Damsyik, menyatakan sokongan kepada Presiden Bashar Al Assad.

Pada hari itu juga,pihak keselamatan telah menutup semua jalan yang menhala ke sabeh bahrat, ibu kota Damsyik dengan bersenjatakan tongkat. Ribuan penyokong Bashar berkumpul sambil melaungkan “ kami ingin Bashar Al Assad” dan turut membawa gambar Dan poster peminpin mereka.

Menurut sumber, protes pro kerajaan itu bukan sahaja berlaku di Damsyik tetapi juga berlaku di seluruh negari.

Syiria di cekam gelombang reformasi pro demokrasi yang terburuk dalam sejarah syria, yang berlaku sejak pertengahan mac telah memberikan tekanan kepada pimpinan Bashar Al Assad.

Protes Reformasi

Tunjuk perasaan pro demokrasi telah di hurai oleh pihak keselamatan dengan cara kekerasan dan mengakibatkan puluhan yang terkorban dan ratusan yang tercedera.

Pada hari isnin yang lepas, pasukan keselamatan menembak gas pemedih mata dan peluru tajam ke udara bagi menghuraikan ratusan penunjuk perasaan yang menuntut menamatkan undang-undang darurat di Daraa.

Mereka juga menyeru pembebasan ribuan tahanan politik dan memberi kebebasan bersuara yang di sekat oleh kerajaan syiria yang mempunyai 22 juta rakyat itu.

Lebih 60 orang yang di anggarkan terkorban dalam masa 10 hari berlangsungnya protes pro demokrasi di selatan Daraa

Pada hari ahad lepas, pasukan keselamatan di kerahkan ke utara bandar latakia bagi menghuraikan protes reformasi dan mengakibatkan 12 orang terkorban, dan begitu juga di sanamin yang yang turut mengorbankan seramai 12 orang.

Protes demontrasi yang berlaku di syria tercetus sejurus berlakunya reformasi di beberapa negara arab dan jatuhnya pemimpin-pemimpin mereka seperti yang berlaku di mesir dan tunisia.

Assad, yang menjadi presiden bagi menggantikan ayahnya pada tahun 2000, telah di kritik hebat oleh barat terutamanya turki yang juga jiran sebelah utara syria kerana menghuraikan penunjuk perasaan dengan cara kekerasan.

Sumber : http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/03/201132975114399138.html

Di olah oleh mohd fakhrul ariff madzlan

<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook