Saturday, January 22, 2011

Wartawan Yaman dihukum akibat memberitakan kejahatan AS

Beritakan kejahatan AS, wartawan Yaman dihukum
SANAA - Wartawan Yaman yang menulis tentang penglibatan AS dalam serangan peluru berpandu beberapa waktu lalu, dipenjara atas dugaan berkaitan dengan Al-Qaeda.
Abdul Elah Hayder Shae dihukum lima tahun penjara menyusul dua tahun tahanan rumah.

Shae dikatakan terbukti bersalah dengan menjadi anggota organisasi bersenjata haram dan m
erekrut anak-anak muda, termasuk orang asing, ke dalam organisasi dengan berkomunikasi melalui internet.

Shae, yang merupakan wartawan Yaman pertama yang menduga penglibatan AS dalam serangan terhadap komuniti Al Maja'alah di daerah Abyan, Yaman selatan, pada tarikh 17 Disember 2009, mengatakan setelah mahkamah Sanaa menghukumnya pada hari Selasa (18/1/2011) bahawa dia hanya melakukan tugas jurnalistiknya.

"Ini adalah pembohongan pihak berkuasa yang tidak berasas dan tidak benar," ujarnya.

Wartawan terkemuka itu, yang selalu menggambarkan dasar kerajaan Yaman dalam membanteras kumpulan bersenjata sebagai tidak memberi kesan, menolak untuk ditunjolkan.

Dia mengatakan, "Hari ini aku tidak berdiri di hadapan dewan hakim tapi di depan sebuah geng yang berasal dari agensi keamanan nasional."

Shae, yang sering muncul di Al Jazeera sebagai komentator, ditahan pada tarikh 16 Ogos 2010, ketika sekumpulan tentera menyerbu rumah keluarganya di Sanaa. Nota dan komputernya disita. Dia dilaporkan diseksa dalam tahanan dan ditempatkan di sel seorang.

Penahanan itu disebut-sebut ada hubungannya dengan laporan Shae tentang korban awam dalam serangan udara yang mensasarkan ahli Al-Qaeda. "Itu adalah cerita besar yang kerajaan tidak mahu tersebar," ujar Rashad Ali Al Sherabi, wartawan lain.

Di bulan Jun 2010, Amnesty International menunjukkan gambar-gambar dari peluru kawal buatan AS yang membawa peluru tandan, yang tampaknya dibawa akibat serangan Al Ma'jalah. Sebuah kabel diplomatik yang dibocorkan oleh Wikileaks pada bulan November 2010 mendedahkan bahawa kerajaan Yaman memang menutup serangan drone AS terhadap Al-Qaeda di negara itu dan mendakwa bahawa bomnya adalah milik Yaman. Presiden Yaman Ali Abdullah Saleh berkata pada Agung David Petraeus, komander tentera AS di Timur Tengah ketika itu, "Kami akan terus mengatakan bahawa bom itu milik kami bukan kamu."

sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook