Thursday, January 20, 2011

Taliban menafikan Mullah Umar kena serangan jantung


Taliban membantah laporan bahawa pemimpin mereka , Mullah Muhammad Umar, telah mengalami serangan jantung dan dirawat di hospital dengan bantuan badan perisikan tentera Pakistan.

Seorang jurubicara Taliban membantah laporan tersebut dan menyebutnya sebagai propaganda Amerika, mengatakan Umar dalam keadaan kuat dan sihat.

Pakistan, yang dituduh menyembunyikan pemimpin lawan itu, juga menolak laporan dari rangkaian perisikan swasta dan diterbitkan oleh sebuah surat khabar AS.

Menurut laporan (7 Januari ), Umar dilarikan ke hospital Karachi , dan mengambil seorang doktor yang tidak disebutkan namanya yang telah melihat dia berjuang untuk pulih daripada operasi.

Tiga atau empat hari selepas pembedahan, Umar dibebaskan oleh badan perisikan tentera Pakistan, ISI, dan memerintahkan dirinya untuk berehat panjang. menurut laporan 7 januari sebelum ini.

Seorang jurubicara Taliban, Zabiullah Mujahid, mengatakan kepada Daily Telegraph melalui telefon: "Laporan ini tidak benar, itu adalah propaganda Amerika".

"Mullah Umar dalam keadaan sihat dan tidak mempunyai masalah jantung. Jika Amerika tahu di mana dia, maka mengapa mereka tidak menangkapnya?"

Duta Besar Pakistan untuk Amerika juga menolak laporan di surat khabar Washington Post dan menyebutnya sebagai tak berdasar.

Hussain Haqqani, Duta Pakistan di AS berkata: "Kadang-kadang perisikan yang menerima maklumat ternyata salah. Cerita tentang Mullah Umar termasuk di bawah kategori itu. Sumber-sumber perisikan Afghanistan di Kabul mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang serangan jantung, walaupun salah satu pejabat keselamatan Barat mengatakan hal itu biasa saja, karena Umar dianggap menderita disebabkan tekanan darah tinggi.

Laporan tentang serangan jantung yang menimpa Mullah Umar berasal dari Eclipse Groups, sebuah syarikat dari bekas CIA dan pegawai tentera yang telah menjalankan operasi pengumpulan maklumat perisikan bagi kerajaan AS di Afghanistan.
sumber

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook